British Rail Class D16/2 dízelmozdony

A British Rail Class D16/2 dízelmozdony a brit vasúttörténet fontos szereplője volt, modern technológiájával és hatékonyságával hozzájárulva a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail Class D16/2 dízelmozdony kifejlesztésére a második világháború után került sor, amikor az Egyesült Királyság vasúti közlekedése modernizációra szorult. A mozdonyt az angol hadsereg is támogatta, mivel a dieselek alacsonyabb üzemeltetési költségeket kínáltak a korábbi gőzmozdonyokhoz képest.

A D16/2-t az English Electric vállalat készítette, amely az ipari gépek, különösen az elektromos és dízel meghajtások terén szerzett hírnevet. A gyártás 1950-ben kezdődött, és az eszközt a British Railways számára fejlesztették ki. Összesen tíz példány készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A D16/2 egy dízel-elektromos mozdony volt, amelyet úgy terveztek, hogy a közepes távolságú személyszállítási feladatoknak feleljen meg. A mozdonyok maximális sebessége 140 km/h volt, ami akkoriban igen jónak számított.

  • Teljesítmény: 1600 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 1Co-Co1, ami azt jelenti, hogy az első és utolsó tengely egy tengelycsoporthoz volt kapcsolva, míg a középső tengelyek külön hajtottak.
  • Hossz: 18,29 méter
  • Szélesség: 2,74 méter
  • Magasság: 3,96 méter
  • Futómű: Flexicoil rugós felfüggesztés
  • Fékrendszer: Léghűtéses, automatikus és kézi fékek

Szolgálati történelem

A British Rail Class D16/2 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság vasútvonalain használták, különösen a London Midland Region területén. Funkcionálisan közepes távolságú személyszállításra és teherszállításra is alkalmasak voltak. Az üzemeltetés során azonban a mozdonyok problémákat mutattak a megbízhatóság terén, amit a fejlesztési és karbantartási költségek is terheltek.

A technikai problémák és a karbantartási kihívások miatt a D16/2 mozdonyokat viszonylag hamar, a 1960-as évek elején kivonták a rendszeres forgalomból, és helyüket modernabb típusok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a Class D16/2 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn megőrzésre. Múzeumokban vagy nosztalgiavonatokban nem találhatóak meg, így a típusnak nincs fennmaradt darabja.

Érdekességek és kulturális hatás

A D16/2 mozdonyok sajnos nem hagytak mély nyomot a kulturális emlékezetben, tekintve rövid szolgálati idejüket és műszaki problémáikat. Modellvasúti körökben ritkán jelennek meg, és nem rendelkeznek kiemelkedő becenevekkel vagy speciális elnevezésekkel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1600 lóerő
Maximális sebesség 140 km/h
Tengelyelrendezés 1Co-Co1
Hossz 18,29 méter
Szélesség 2,74 méter
Magasság 3,96 méter
Futómű Flexicoil rugós felfüggesztés
Fékrendszer Léghűtéses, automatikus és kézi fékek

Hivatkozások

British Rail Class D16/2 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google