Történeti háttér és gyártás
A British Rail Class D16/2 dízelmozdony kifejlesztésére a második világháború után került sor, amikor az Egyesült Királyság vasúti közlekedése modernizációra szorult. A mozdonyt az angol hadsereg is támogatta, mivel a dieselek alacsonyabb üzemeltetési költségeket kínáltak a korábbi gőzmozdonyokhoz képest.
A D16/2-t az English Electric vállalat készítette, amely az ipari gépek, különösen az elektromos és dízel meghajtások terén szerzett hírnevet. A gyártás 1950-ben kezdődött, és az eszközt a British Railways számára fejlesztették ki. Összesen tíz példány készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A D16/2 egy dízel-elektromos mozdony volt, amelyet úgy terveztek, hogy a közepes távolságú személyszállítási feladatoknak feleljen meg. A mozdonyok maximális sebessége 140 km/h volt, ami akkoriban igen jónak számított.
- Teljesítmény: 1600 lóerő
- Tengelyelrendezés: 1Co-Co1, ami azt jelenti, hogy az első és utolsó tengely egy tengelycsoporthoz volt kapcsolva, míg a középső tengelyek külön hajtottak.
- Hossz: 18,29 méter
- Szélesség: 2,74 méter
- Magasság: 3,96 méter
- Futómű: Flexicoil rugós felfüggesztés
- Fékrendszer: Léghűtéses, automatikus és kézi fékek
Szolgálati történelem
A British Rail Class D16/2 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság vasútvonalain használták, különösen a London Midland Region területén. Funkcionálisan közepes távolságú személyszállításra és teherszállításra is alkalmasak voltak. Az üzemeltetés során azonban a mozdonyok problémákat mutattak a megbízhatóság terén, amit a fejlesztési és karbantartási költségek is terheltek.
A technikai problémák és a karbantartási kihívások miatt a D16/2 mozdonyokat viszonylag hamar, a 1960-as évek elején kivonták a rendszeres forgalomból, és helyüket modernabb típusok vették át.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a Class D16/2 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn megőrzésre. Múzeumokban vagy nosztalgiavonatokban nem találhatóak meg, így a típusnak nincs fennmaradt darabja.
Érdekességek és kulturális hatás
A D16/2 mozdonyok sajnos nem hagytak mély nyomot a kulturális emlékezetben, tekintve rövid szolgálati idejüket és műszaki problémáikat. Modellvasúti körökben ritkán jelennek meg, és nem rendelkeznek kiemelkedő becenevekkel vagy speciális elnevezésekkel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1600 lóerő |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Tengelyelrendezés | 1Co-Co1 |
Hossz | 18,29 méter |
Szélesség | 2,74 méter |
Magasság | 3,96 méter |
Futómű | Flexicoil rugós felfüggesztés |
Fékrendszer | Léghűtéses, automatikus és kézi fékek |
Hivatkozások
British Rail Class D16/2 a Wikipédián
Képek
Források: Wikipédia, Google