Történeti háttér és gyártás
A British Rail DP1, közismert nevén a Deltic, egy prototípus dízelmozdony, melyet az angol English Electric vállalat fejlesztett ki és gyártott a brit vasúti közlekedés modernizálása céljából. A mozdonyt 1955-ben mutatták be, és azzal a céllal készült, hogy felváltsa a gőzmozdonyokat a fővonalakon. A British Railways számára fejlesztették ki, hogy elősegítsék a hatékonyabb és gazdaságosabb vasúti közlekedést.
Technikai jellemzők
A DP1 dízelmozdony hajtásrendszere dízel-elektromos, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor elektromos áramot termel, amit a villanymotorok használnak a hajtáshoz. A mozdony teljesítménye 3300 lóerő volt, ami akkoriban kimagasló teljesítménynek számított. A tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy hat tengelye mindegyikén van hajtómotor. Ez a konfiguráció nagy vonóerőt biztosított. A maximális sebessége elérte a 168 km/h-t, ami a korszakában jelentős sebesség volt.
Szolgálati történelem
A DP1 mozdonyt elsősorban tesztelési célból vetették be, hogy értékeljék a dízelmozdonyok teljesítményét a brit vasúthálózaton. Bár a prototípus nem került sorozatgyártásba, alapul szolgált az előremutató Deltic sorozatú mozdonyok fejlesztéséhez, amelyek később meghatározó szerepet játszottak a brit dieselizációs törekvésekben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A British Rail DP1, mint prototípus, megőrzésre került, és jelenleg a National Railway Museum gyűjteményében található Yorkban, az Egyesült Királyságban. A mozdony nem működőképes, de a látogatók számára kiállítva betekintést nyújt a brit vasúti történet egyik fontos fejezetébe.
Érdekességek és kulturális hatás
A DP1 beceneve, a „Deltic”, abból a háromszög alakú motorból származik, amelyet a mozdonyban használtak. A Deltic mozdonyok azóta is ikonikus elemei a brit vasúti örökségnek, és modellezők körében is népszerűek. Bár a DP1 önmagában nem vált széles körben elterjedté, a Deltic mozdonyok továbbfejlesztett változatai alapjaiban forradalmasították a brit vasúti közlekedést a dízelkorszakban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 3300 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 168 km/h |