Történeti háttér és gyártás
A British Rail GT3 dízelmozdony egy egyedülálló, gázturbinás hajtású mozdony, amelyet 1961-ben gyártottak. Az angol vasúti közlekedés egy átmeneti korszakában készült, amikor a dízel- és elektromos vontatásra való átállás folyt a hagyományos gőzmozdonyokról. A cél az volt, hogy egy nagy teljesítményű, mégis gazdaságos mozdonyt fejlesszenek, amely képes a gőzmozdonyok leváltására. Ennek az ambiciózus projektnek a hátterében a kísérleti jellegű technológia kipróbálása állt, amelyet a brit kormány és vasúttársaság is támogatott. Az egyetlen példányt az English Electric vállalat készítette.
Technikai jellemzők
A GT3 egy gázturbinás meghajtású mozdony, amelyet dízelmotor helyett egy gázturbina működtetett. Az ilyen típusú hajtás számos előnnyel járt, például alacsonyabb karbantartási igénnyel és nagyobb teljesítménnyel. A mozdony tengelyelrendezése 1Co’1 volt, ami azt jelenti, hogy az elöl és hátul egy szabadon futó tengely, középen pedig három hajtott tengely található. A mozdony maximális sebessége 145 km/h volt, ami kiemelkedő teljesítményt nyújtott abban az időben.
Szolgálati történelem
A GT3-at a British Rail tesztelte az 1960-as évek elején, de soha nem került sorozatgyártásba. A mozdonyt elsősorban a brit vasúti hálózaton belül használták kísérleti célokra. Noha technológiai szempontból ígéretes volt, az üzemeltetés költségei és a technológia fejlődése miatt a mozdonyt végül nem fogadták el szélesebb körben. Az 1960-as évek közepén a GT3-at kivonták a forgalomból, és végül selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GT3 nem maradt fenn az utókor számára, így nincs megőrzött példány belőle sem múzeumban, sem más formában. Ez a tény azonban nem akadályozza meg, hogy a vasúti technológia történetének fontos darabjaként emlékezzünk rá.
Érdekességek és kulturális hatás
A GT3 mozdony egyedisége és technológiai újítása miatt különleges helyet foglal el a vasút történetében. Bár nem vált széles körben elterjedt típussá, a rajongók és a modellezők körében mégis népszerű. Számos modellvasút-gyártó készített méretarányos verziókat a GT3-ról, ami jól mutatja, hogy a vasút szerelmesei körében még mindig nagy érdeklődés övezi ezt a különleges járművet.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 1Co’1 |
Maximális sebesség | 145 km/h |
Gyártó | English Electric |
Gyártási év | 1961 |