British Rail GT3 dízelmozdony

A British Rail GT3 dízelmozdony az 1960-as évek elején készült egyedi kísérleti jármű, amely a hagyományos gőzmozdony megjelenést ötvözte a dízeltechnológia modern teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

A British Rail GT3 dízelmozdony egy egyedülálló, gázturbinás hajtású mozdony, amelyet 1961-ben gyártottak. Az angol vasúti közlekedés egy átmeneti korszakában készült, amikor a dízel- és elektromos vontatásra való átállás folyt a hagyományos gőzmozdonyokról. A cél az volt, hogy egy nagy teljesítményű, mégis gazdaságos mozdonyt fejlesszenek, amely képes a gőzmozdonyok leváltására. Ennek az ambiciózus projektnek a hátterében a kísérleti jellegű technológia kipróbálása állt, amelyet a brit kormány és vasúttársaság is támogatott. Az egyetlen példányt az English Electric vállalat készítette.

Technikai jellemzők

A GT3 egy gázturbinás meghajtású mozdony, amelyet dízelmotor helyett egy gázturbina működtetett. Az ilyen típusú hajtás számos előnnyel járt, például alacsonyabb karbantartási igénnyel és nagyobb teljesítménnyel. A mozdony tengelyelrendezése 1Co’1 volt, ami azt jelenti, hogy az elöl és hátul egy szabadon futó tengely, középen pedig három hajtott tengely található. A mozdony maximális sebessége 145 km/h volt, ami kiemelkedő teljesítményt nyújtott abban az időben.

Szolgálati történelem

A GT3-at a British Rail tesztelte az 1960-as évek elején, de soha nem került sorozatgyártásba. A mozdonyt elsősorban a brit vasúti hálózaton belül használták kísérleti célokra. Noha technológiai szempontból ígéretes volt, az üzemeltetés költségei és a technológia fejlődése miatt a mozdonyt végül nem fogadták el szélesebb körben. Az 1960-as évek közepén a GT3-at kivonták a forgalomból, és végül selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GT3 nem maradt fenn az utókor számára, így nincs megőrzött példány belőle sem múzeumban, sem más formában. Ez a tény azonban nem akadályozza meg, hogy a vasúti technológia történetének fontos darabjaként emlékezzünk rá.

Érdekességek és kulturális hatás

A GT3 mozdony egyedisége és technológiai újítása miatt különleges helyet foglal el a vasút történetében. Bár nem vált széles körben elterjedt típussá, a rajongók és a modellezők körében mégis népszerű. Számos modellvasút-gyártó készített méretarányos verziókat a GT3-ról, ami jól mutatja, hogy a vasút szerelmesei körében még mindig nagy érdeklődés övezi ezt a különleges járművet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 1Co’1
Maximális sebesség 145 km/h
Gyártó English Electric
Gyártási év 1961

Hivatkozások

A British Rail GT3 Wikipedia oldala