Történeti háttér és gyártás
A Caledonian Railway 49 és 903 osztályú gőzmozdonyokat a Caledonian Railway részére tervezték és gyártották 1906-ban. A gőzmozdonyok James Manson tervei alapján készültek, aki a Caledonian Railway főmérnöke volt. A mozdonyok gyártását a St. Rollox műhelyekben végezték, mely Glasgow-ban található. A sorozat kifejlesztésének célja az volt, hogy hatékony és erőteljes mozdonyokat biztosítsanak a vasúti teherszállításhoz Skócia területén. Az 49 osztályból összesen 56 darabot, míg a később változtatásokkal fejlesztett 903 osztályból 28 darabot gyártottak.
Technikai jellemzők
A Caledonian Railway 49 és 903 osztályú gőzmozdonyok hajtásrendszere gőzzel működik. Az osztály mozdonyai 4-6-0 elrendezésű kerekekkel rendelkeznek, amely a tehervonatok nagyobb stabilitását és vonóerejét biztosította. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 90 km/h-t, amely a korabeli tehervonatok szempontjából kiemelkedőnek számított. A mozdonyok méretei is impozánsak voltak: teljes hosszúságuk meghaladta a 18 métert, és a tengelytáv hozzávetőlegesen 6 méter volt.
Szolgálati történelem
A Caledonian Railway 49 és 903 osztályú mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták Skócia területén. A mozdonyok kitartóan szolgáltak a Caledonian Railway flottájában, és később a London, Midland and Scottish Railway (LMS) integrációját követően is tovább szolgáltak. A mozdonyokat a második világháború után fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a modern dízelmozdonyok átvették a szerepüket. Az utolsó példányokat az 1960-as évek elején selejtezték le.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a Caledonian Railway 49 és 903 osztályú mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn megőrzésre. Bár sok egykori Caledonian Railway mozdonyt és vasúti járművet megőriztek különböző múzeumokban, ezekből az osztályokból egy sem található meg mai állapotában.
Érdekességek és kulturális hatás
- A 49 és 903 osztályú mozdonyok különösen népszerűek voltak a vasúti modellezők körében, több modellgyártó is készített méretarányos másolatokat ezekről a mozdonyokról.
- A mozdonyok kialakítása és teljesítménye inspirálta az LMS későbbi mozdonytervezéseit is, amelyek az 1930-as évek vasúti technológiájának fejlődését szolgálták.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 90 km/h |
Gyártási év | 1906 |
Példányszám | 84 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google