Történeti háttér és gyártás
A Caledonian Railway 498 Class gőzmozdonyokat 1911-ben fejlesztették ki a gőzmozdonyok iránti növekvő igény kielégítésére az Egyesült Királyságban. A mozdonyokat John F. McIntosh tervezte, aki a Caledonian Railway főmérnöke volt. A cél az volt, hogy hatékony és megbízható mozdonyokat állítsanak elő a Skóciában működő vasúttársaság számára. A 498 Class összesen 18 példányban készült el, a gyártás pedig a Glasgow-i St. Rollox műhelyekben zajlott.
Technikai jellemzők
A Caledonian Railway 498 Class mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, amelyeket főleg személyszállító vonatok vontatására használtak. A mozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezésűek voltak, ami azt jelentette, hogy négy elülső támkerék, hat hajtókerék és nincs hátsó támkerék volt rajtuk. Ezek a mozdonyok jelentős teljesítményt nyújtottak, amely lehetővé tette számukra a meredek emelkedők mérsékelt sebességgel történő leküzdését is. A 498 Class maximális sebessége körülbelül 100 km/h volt, ami akkoriban figyelemreméltó teljesítménynek számított.
Szolgálati történelem
A Caledonian Railway 498 Class mozdonyok főként a Skóciában található Caledonian Railway hálózat különböző vonalain szolgáltak. Ezek a mozdonyok a személyszállító vonatok vontatásában jeleskedtek, és jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés fejlődésében az Egyesült Királyságban. Az 1923-as nagy brit vasúti összevonás után a London, Midland and Scottish Railway (LMS) vette át őket, ahol szintén folytatták szolgálatukat. Az 1930-as években kezdődött modernizációs hullám során azonban fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A legtöbbet az 1950-es években selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A Caledonian Railway 498 Class mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn napjainkban, így múzeumi körülmények között sem tekinthető meg egy sem. Azonban a vasútbarátok és történészek körében továbbra is nagy érdeklődés övezi őket.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a 498 Class mozdonyok nem olyan széles körben ismertek, mint más típusok, azonban a brit gőzmozdonyok közötti hírnevük megmaradt. Az ilyen típusú mozdonyokat számos modellvasúti gyártó is készítette, beleértve a Hornby-t és más vezető cégeket, így a vasútmodellezők körében is népszerűek. Ezen mozdonyok egyedi megjelenése és jellegzetes kialakítása miatt a vasúti történelem kedvelőinek egyik kedvelt témája.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1911 |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Példányszám | 18 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Caledonian_Railway_498_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google