Caledonian Railway 908 Class gőzmozdony

A Caledonian Railway 908 Class gőzmozdony a 19. század végén készült, kiemelkedő teljesítményével és megbízhatóságával hosszú időn át szolgálta a skót vasúti hálózatot.

Történeti háttér és gyártás

A Caledonian Railway 908 Class gőzmozdonyt a híres brit mérnök, John F. McIntosh tervezte. A mozdonyok gyártása 1906-ban kezdődött, a Caledonian Railway igényei szerint. A gőzmozdonyok célja az volt, hogy hatékonyan kezeljék a vasúttársaság növekvő személy- és teherforgalmát. A gyártás a skót St. Rollox vasúti műhelyekben történt. A sorozat összesen 26 példányból állt, amelyek kifejezetten a skót tájak kihívásainak megfelelő tervezéssel készültek.

Technikai jellemzők

A Caledonian Railway 908 Class gőzmozdonya 4-6-0 tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy négy vezető és hat hajtott tengelye van. A meghajtás gőzzel történt, ami abban az időben a legelterjedtebb és leghatékonyabb megoldás volt. Az ilyen típusú mozdonyok maximális sebessége a körülmények függvényében változott, azonban tipikusan a 100 km/h körüli tempót is elérhették. A mozdonyok mérete tekintélyes volt, bár az adatok részletesebben nem állnak rendelkezésre az elérhető források alapján.

Szolgálati történelem

A Caledonian Railway 908 Class mozdonyokat először Skóciában helyezték üzembe, ahol személy- és tehervonatok vezetésére használták őket. Az erős és megbízható konstrukció miatt a mozdonyok széleskörű megbecsülést szereztek a vasúti dolgozók körében. A mozdonyokat 1923-ban integrálták a London, Midland and Scottish Railway (LMS) állományába, amikor a kisebb vasútcégek egyesültek. A szolgálatból való kivonásuk az 1950-es években kezdődött.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A jelenlegi információk szerint a Caledonian Railway 908 Class mozdonyok közül egy sem maradt fenn eredeti állapotában. Nincs ismert múzeumi példány vagy működőképes gép, amit nosztalgiautazásokra használnának.

Érdekességek és kulturális hatás

A Caledonian Railway 908 Class nemcsak a vasúti modellező közösség, hanem a történelmi vasútbarátok érdeklődését is felkeltette. Bár konkrét beceneveikről keveset tudni, a mozdonyok megjelenítése modellezési körökben népszerű. A sorozat vasúttörténeti jelentősége miatt sokan készítenek maketteket, amelyeken a mozdony precíz mását próbálják megalkotni.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Caledonian Railway 908 Class – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google