S&DJR 7F 2-8-0 gőzmozdony

Az S&DJR 7F 2-8-0 gőzmozdony a nehéz tehervonatok világában vált ikonikussá, megbízhatóságával és erejével méltán kiérdemelve a vasúti történetírók figyelmét.

Történeti háttér és gyártás

Az S&DJR 7F 2-8-0 gőzmozdonyokat a Somerset & Dorset Joint Railway (S&DJR) rendelte meg, hogy a vonalain szükséges teherszállítási igényeket kielégítse. A mozdonyok gyártására 1914-ben került sor, és a Britaniai Egyesült Királyságban, a Midland Railway Derby üzemében készítették őket. Az összesen 11 darab mozdonyt a teherszállítási kapacitás növelése érdekében fejlesztették ki, hogy bírják a meredek emelkedőket és a nehéz tehervagonokat.

Technikai jellemzők

Az S&DJR 7F 2-8-0 mozdonyok gőzüzemű hajtórendszerrel rendelkeztek. Az elrendezésük 2-8-0, ami azt jelenti, hogy a mozdonyon két nem hajtott vezető tengely, nyolc hajtott tengely és nincs utána további nem hajtott tengely. A mozdonyokat elsősorban teherszállításra tervezték, így a maximális sebességük nem volt kiemelkedően magas, viszont rendkívül nagy vonóerőt tudtak kifejteni. A méretek és részletes műszaki paraméterek a rendelkezésre álló forrás alapján nem állnak teljes mértékben rendelkezésre, de a mozdonyok méreteikből és súlyukból adódóan jelentős vonóerővel bírtak.

Szolgálati történelem

Az S&DJR 7F 2-8-0 típusú mozdonyokat elsősorban Nagy-Britannia területén, a Somerset & Dorset Joint Railway vonalain alkalmazták. Ezek a mozdonyok híresek voltak a megbízhatóságukról, különösen a meredek emelkedőkön és nehéz tehervonatokkal való használatban. A szolgálati időszak során több alkalommal is karbantartották és modernizációs munkákat hajtottak végre rajtuk, amellett, hogy folyamatosan kihasználva voltak a teherszállítási kapacitásuk. A mozdonyokat a vasút villamosításáig és a dízelmozdonyok széleskörű elterjedéséig használták, végül a modern, hatékonyabb járművek váltották fel őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A történelem során néhány S&DJR 7F 2-8-0 mozdonyt megőriztek, és ma múzeumokban kiállított darabokként tekinthetők meg. Egyes példányok még mindig működőképesek, és részt vesznek nosztalgiautazásokon, ahol a vasútbarátok és turisták élvezhetik a múlt emlékeit. Az egyik legismertebb megőrzött példány a „13809” számú mozdony, amely rendszeresen szerepel különféle vasúti eseményeken.

Érdekességek és kulturális hatás

Az S&DJR 7F 2-8-0 mozdonyokat a vasúttörténet rajongói különösen kedvelik, és számos modellvasúti gyártó készített róluk méretarányos másolatokat. Ezek a modellek népszerűek a hobbi vasutasok körében, akik szeretnék újraélni a brit gőzvonkorszak csúcsát. A mozdonyok beceneve nem ismert széles körben, de egyes vasútbarát közösségek saját elnevezéseket használhatnak rájuk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1914

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/S&DJR_7F_2-8-0

Képek

Források: Wikipédia, Google