G&SWR 5 Class gőzmozdony

A G&SWR 5 Class gőzmozdony a 19. századi skót vasúthálózat egyik meghatározó tagja volt, mely a sebességet és megbízhatóságot ötvözte a legendás gőztechnológiával.

Történeti háttér és gyártás

A G&SWR 5 Class egy Skóciában kifejlesztett gőzmozdony-sorozat, melyet a Glasgow and South Western Railway (G&SWR) számára építettek. A mozdonyokat a Dübs and Company készítette, és 1917-ben kerültek gyártásra. A sorozat célja az volt, hogy kielégítse a régió növekvő teherszállítási igényeit. A megrendelő a G&SWR volt, amely a saját hálózatán kívánta forgalomba állítani ezeket a járműveket.

Technikai jellemzők

A G&SWR 5 Class gőzmozdony technikai jellemzői közé tartozik a 0-6-0 tengelyelrendezés, amely kiváló húzási teljesítményt biztosított a teherszállítás során. A mozdonyok gőzerővel működtek, amely az adott korban még elterjedt meghajtási módnak számított. Az ilyen típusú járművek max sebessége általában a 60-80 km/h közötti tartományban mozgott.

A mozdony futóműve hat hajtott tengellyel rendelkezett, amely lehetővé tette a nagyobb terhek mozgatását. A fékrendszer általában sűrített levegős fékekből állt, melyet a biztonságos üzemeltetés érdekében használtak.

Szolgálati történelem

A G&SWR 5 Class mozdonyok főként Skóciában, a G&SWR vonalain működtek, és jelentős szerepet játszottak a teherszállításban. Az I. világháború körüli időszakban kibővült ipari szükségletek miatt a mozdonyok nagy igénybevételnek voltak kitéve. Az idősebb gőzmozdonyokkal ellentétben ezek a modellek a modern kor technológiáját képviselték, amely hozzájárult hatékonyságukhoz.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem áll rendelkezésre információ arról, hogy a G&SWR 5 Class bármelyik példánya megőrzésre került volna. Az ilyen történelmi mozdonyok gyakran nem élték túl a selejtezési folyamatot, amely során a régi járműveket újabb modellekre cserélték.

Érdekességek és kulturális hatás

A G&SWR 5 Class nem vált híressé vagy jelentős kulturális ikonná, ám a vasúttörténelem rajongói körében bizonyos mértékű ismertségnek örvend. Modellvasúti változatokat nem gyakran készítettek róla, mivel a típus inkább egyedi tervezésű, speciális feladatokra szánt jármű volt, ami kisebb modellgyártói érdeklődést váltott ki.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/G&SWR_5_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google