G&SWR 540 Class gőzmozdony

A G&SWR 540 Class gőzmozdony a 19. századi vasúti innováció egyik kiemelkedő példája, amely elegáns formatervezésével és hatékonyságával hódította meg a pályákat.

Történeti háttér és gyártás

A G&SWR 540 Class gőzmozdonyokat James Manson tervezte, és a Glasgow és Délnyugati Vasútnál (G&SWR) használták. A mozdonyok gyártását 1922-ben fejezték be. Az összesen 15 mozdonyból álló sorozat elsődleges célja az volt, hogy nagyobb hatékonyságot és teljesítményt nyújtson a G&SWR vonalain. A mozdonyokat a Kilmarnock Művekben készítették, amely akkor a vasúttársaság fő gyártóhelyszíneként működött.

Technikai jellemzők

A G&SWR 540 Class gőzmozdony gőzmeghajtású volt, kiváló teljesítménnyel rendelkezett a maga korában. A kialakítása lehetővé tette a nagyobb sebességű vonatok vontatását is. Teljesítménye és sebessége tekintetében kiemelkedett, bár pontos sebességadatok nem állnak rendelkezésre. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-4-0 típusú volt, ami azt jelentette, hogy négy vezető és négy hajtott kerékpárja volt.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-4-0
  • Konstrukció: Erős acélváz és nagyméretű kazán

Szolgálati történelem

A G&SWR 540 Class mozdonyokat a G&SWR vonalain széles körben alkalmazták. Használatuk során megbízhatónak bizonyultak, és hozzájárultak a vasúti közlekedés fejlődéséhez Skóciában. A mozdonyokat nagyobb távolságú vonatok húzására is használták. Élettartamuk során nem kerültek sorozatos modernizációra, de végül kivonták őket a forgalomból, amikor modernebb dízelmozdonyok váltották fel őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon egyetlen G&SWR 540 Class mozdony sem maradt fenn. A mozdonyok közül egyik sem található meg múzeumban, és nem részei nosztalgiavonatoknak sem.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a G&SWR 540 Class mozdonyok nem maradtak fenn fizikailag, modellező körökben kisebb méretarányos változataik készültek. Ezek a modellek népszerűek a vasútmodellezők körében, különösen az Egyesült Királyságban, ahol a vasúti örökség iránti érdeklődés erős.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

G&SWR 540 Class – Wikipédia