GCR Class 11B gőzmozdony

A GCR Class 11B gőzmozdony a 20. század elején a brit vasutak büszkesége volt, megbízhatóságával és hatékonyságával hozzájárult az ipari fejlődéshez.

Történeti háttér és gyártás

A GCR Class 11B gőzmozdonyt az Egyesült Királyságban, a Great Central Railway (GCR) számára fejlesztették ki, hogy megfeleljen az akkor növekvő szállítási igényeknek. A mozdonyokat John G. Robinson tervezte, aki a GCR főmérnöke volt. A típus első példányait 1901-ben gyártották le a Gorton műhelyeiben.

A mozdonyok gyártási időszaka 1901-től kezdődött, és összesen több mint 60 darab készült belőlük ebben az időszakban. A GCR Class 11B-t elsősorban személyszállító vonatokhoz tervezték, és a Nagy-Britanniában közlekedő vasúttársaságok egyik megbízható típusává vált.

Technikai jellemzők

A GCR Class 11B gőzmozdonyok gőzhajtásúak voltak, kétcsonkú kialakítással. A tengelyelrendezésük 4-4-0, ami azt jelenti, hogy négy vezetőkerekük van, négy hajtott kerék, és nincs utána futókerekük. Ez a konfiguráció különösen alkalmassá tette őket gyorsvonatok vontatására.

  • A mozdony maximális üzemi sebessége 80-90 km/h körül mozgott, ami a korabeli követelményeknek megfelelően teljesítette a személyszállítás gyorsasági elvárásait.
  • A hajtóműve egy hagyományos gőzgépes rendszer volt, amely gőzt használt a dugattyúk meghajtására.

Szolgálati történelem

A GCR Class 11B mozdonyok elsősorban az Egyesült Királyságban, a Great Central Railway és a vele később egyesült társaságok szolgálatában álltak. Fő feladatuk a személyszállító vonatok vontatása volt, de gyakran használták elővárosi és gyorsforgalmú személyvonatokhoz is.

A mozdonyok a II. világháború után kezdtek kiszorulni az egyre modernebb dízel- és elektromos mozdonyok által. Az 1950-es években fokozatosan kivonták őket a forgalomból, bár néhány példány a ’60-as évek elejéig üzemben maradt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GCR Class 11B sorozatból nem maradtak fenn működőképes példányok. Egyes mozdonyok részei lehetnek múzeumi gyűjteményeknek, azonban teljes egészében megőrzött darab nem található egyik brit múzeumban sem.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GCR Class 11B mozdonyok nem váltak ikonikus kulturális jelenséggé, a vasútmodellezők körében népszerűek lehetnek. Azonban a mozdonytípus, speciálisan a GCR működéséhez kötődően, kevésbé ismert a széles közönség számára, mint például a híresebb Flying Scotsman.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 80-90 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GCR_Class_11B

Képek

Források: Wikipédia, Google