GCR Class 1A gőzmozdony

A GCR Class 1A gőzmozdony ikonikus példája a vasúti mérnöki innovációnak, amely a 20. század elején forradalmasította a vonatközlekedést az Egyesült Királyságban.

Történeti háttér és gyártás

A GCR Class 1A gőzmozdonyokat 1913-ban fejlesztette ki a Great Central Railway (GCR), amely a brit vasúttörténet egyik kiemelkedő szereplője. A GCR ezekkel a mozdonyokkal a nagy teljesítményű és hatékony személyszállítási igényeknek kívánt megfelelni a növekvő forgalom miatt. Az 1A osztályt John G. Robinson tervezte, aki a kor ismert mérnöke volt, és a mozdonyokat a GCR saját verkhami műhelyeiben gyártották.

Technikai jellemzők

A GCR Class 1A egy hagyományos gőzmozdony, amely kiemelkedett a maga korában a teljesítményével. A mozdony 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, amely jól alkalmas volt mind személy-, mind teherforgalomra. A hajtásrendszer gőzmeghajtású volt, szén tüzelőanyag használatával. A maximális sebessége körülbelül 112 km/h volt, ami akkoriban kifejezetten magasnak számított.

  • Hosszúság: megközelítőleg 20 méter
  • Tengelytáv: 4-6-0
  • Maximális sebesség: 112 km/h
  • Gőznyomás: 180 psi
  • Hajtott tengelyek száma: 6

Szolgálati történelem

A GCR Class 1A mozdonyokat főként a GCR vonalain használták, főleg személyszállító vonatokat húzva. Az 1920-as években a mozdonyokat beolvasztották a London and North Eastern Railway (LNER) flottájába. Szolgálatuk során megbízhatónak és sokoldalúnak bizonyultak. Az utolsó példányokat a második világháború után, az 1950-es évek elején vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GCR Class 1A mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn. Mindegyik járművet selejtezték vagy szétbontották. Emiatt a vasúti történelem iránt érdeklődők csak fényképek és műszaki leírások alapján tanulmányozhatják ezt a történelmi típust.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GCR Class 1A mozdonyokat nem őrizték meg, a vasúti modellezés rajongói körében népszerűek. Számos modellvasút-gyártó készített méretarányos verziókat ezekből a mozdonyokból, amelyeket a vasúttörténet iránt érdeklődők előszeretettel gyűjtenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GCR_Class_1A

Képek

Források: Wikipédia, Google