GCR Class 5 gőzmozdony

A GCR Class 5 gőzmozdony a 20. század elején a brit vasúthálózat egyik ikonikus darabja volt, amely kiemelkedett hatékonyságával és megbízhatóságával, hozzájárulva a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A GCR Class 5, más néven „London Extension Passenger Engines”, egy sor gőzmozdony, amelyet a Great Central Railway (GCR) számára fejlesztettek ki. A mozdonyok gyártása 1897-ben kezdődött, és az angol Sheffield-ben található Gorton Works gyártotta őket. A GCR Class 5 mozdonyok fejlesztése a megnövekedett személyszállítási igények miatt vált szükségessé, különösen a London és a Midlands közötti vonalakon.

A mozdonyokat John George Robinson tervezte, aki a GCR főmérnöke volt akkoriban. A gyártás során összesen 10 mozdony készült ebben az osztályban, és mindegyik a személyszállító szolgáltatások hatékonyságának növelésére lett optimalizálva.

Technikai jellemzők

A GCR Class 5 mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és a 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely különösen népszerű volt az adott időszakban a személyszállító mozdonyok esetében. Ez azt jelentette, hogy a mozdonyok négy hajtott és négy hordozó kerékkel rendelkeztek, ami stabilitást és kellő sebességet biztosított.

A mozdonyokat úgy tervezték, hogy magas sebességet érjenek el, ami szükséges volt a gyorsvonati szolgálatokhoz. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 120 km/órát, ami kiemelkedő teljesítmény volt akkoriban.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-4-0
  • Maximális sebesség: 120 km/h
  • Gyártó: Gorton Works, Sheffield

Szolgálati történelem

A GCR Class 5 mozdonyokat a Great Central Railway üzemeltette a fővonalaikon, különösen a London és a Midlands közötti útvonalakon. A mozdonyok személyszállító szolgálatban álltak, és nagy elismerést szereztek megbízhatóságuk és teljesítményük miatt.

A szolgálatuk alatt a mozdonyokat többször is modernizálták és átalakították, hogy megfeleljenek a változó szállítási igényeknek és a technológiai fejlődésnek. Az 1920-as évekre azonban elkezdték őket kivonni a forgalomból, mivel újabb és modernebb mozdonyok léptek a helyükre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a GCR Class 5 mozdonyoknak bármelyik példánya megmaradt volna vagy kiállításra került volna valamely múzeumban. Ezért valószínű, hogy ezek a mozdonyok nem maradtak fenn az utókor számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A GCR Class 5 mozdonyok az angol vasúti örökség fontos részei voltak, és a korabeli vasúti technológia egyik csúcspontját képviselték. Bár konkrét kulturális említésük nem található, a vonatok szerelmesei és a modellvasút építők körében népszerűvé váltak. Számos modell készült róluk különböző méretarányokban, ami tovább növelte ismertségüket a vasúti rajongók körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 120 km/h
Gyártó Gorton Works, Sheffield

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GCR_Class_5

Képek

Források: Wikipédia, Google