GCR Class 8 gőzmozdony

A GCR Class 8 gőzmozdony a brit ipari forradalom idején kiemelkedő szerepet játszott, hiszen teljesítményével és hatékonyságával új mércét állított a vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A GCR Class 8 gőzmozdonyokat a Great Central Railway (GCR) számára fejlesztették ki. Az 1902-es év fontos dátum volt a sorozat számára, mivel ekkor gyártották az első példányokat. A mozdonyokat a Gorton Works készítette, mely a GCR egyik kulcsfontosságú gyártóhelyszíne volt. Ezek a mozdonyok a korszak igényeinek megfelelően a személy- és teherszállítás terén nyújtottak megbízható szolgáltatást.

Technikai jellemzők

A GCR Class 8 egy gőzmozdonysorozat, amelyet rendkívüli erővel és hatékonysággal terveztek második generációs nagyvasúti gőzmozdonyként. A mozdony 4-4-2 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami az Atlanti-típusú elrendezést követi, lehetővé téve a nagyobb sebességek elérését. A fedélzeti gőzturbina jelentős teljesítményt eredményezett, amelyet a korabeli technológiai szint mellett kiemelkedőnek tartottak.

  • Tengelyelrendezés: 4-4-2
  • Típus: Atlanti
  • Teljesítmény: Nagy teljesítményű gőzturbina

Szolgálati történelem

A GCR Class 8 mozdonyokat főként az Egyesült Királyság területén használták, különböző nagyvasúti vonalakon. Az évek során a mozdonyok jelentős szerepet játszottak mind a személy-, mind pedig a teherforgalom lebonyolításában. A mozdonytípus kivezetése fokozatosan történt az 1940-es évek folyamán, amikor is a dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a helyét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy megmaradt volna bármelyik GCR Class 8 mozdony teljes épségben, vagy hogy múzeumi környezetben kiállítanák. A történeti jelentősége ellenére nem ismert, hogy bármelyik példány nosztalgiavonatok részeként szolgálna.

Érdekességek és kulturális hatás

A GCR Class 8 mozdonyokat gyakran emlegetik különféle szakirodalmakban, mint az Atlanti-típusú mozdonyok tipikus példáit. Modellvasúti formában számos vállalat készített róluk modelleket, melyek népszerűek a vasútmodellezők körében. A köznyelvben és a vasúti rajongói kultúrában az Atlanti elrendezés érdekességeként említik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google