Történeti háttér és gyártás
A GCR Class 8K egy figyelemre méltó brit gőzmozdony, amelyet a Nagy Közép-Vasút (Great Central Railway, GCR) részére terveztek. A mozdonyt John G. Robinson tervezte, azzal a céllal, hogy a GCR számára nagy teljesítményű tehervonati szolgálatot biztosítson. Az első példány 1911-ben gördült ki a gyárból, jellegzetes korszerűsített kialakításával, amely megfelelt a korabeli ipari igényeknek.
- Gyártás: 1911-től 1915-ig tartott a gyártás, és összesen 130 darabot készítettek belőle.
- Gyártó: Beyer, Peacock and Company és Gorton építette a mozdonyaikat.
- Megrendelők: Eredetileg a GCR számára készült, de később a brit kormány is megrendelte az I. világháború alatt történő széles körű katonai használatra.
Technikai jellemzők
A GCR Class 8K egy erőteljes, gőzzel hajtott mozdony, amelyet kifejezetten hosszú tehervonatok vontatására terveztek. A mozdony 2-8-0 tengelyelrendezésű, ami nagy vonóerőt biztosít a nehéz tehervonatok számára.
- Teljesítmény: 1850 lóerő, amely elegendő volt a korabeli nehéz vonatok vontatására.
- Maximális sebesség: Körülbelül 60 km/h.
- Méretek: A mozdony hossza körülbelül 19 méter volt, magassága körülbelül 4,1 méter.
- Futómű: Robusztus és kiegyensúlyozott futóművel rendelkezett a megbízható szolgálat érdekében.
Szolgálati történelem
A GCR Class 8K mozdonyok széles körűen használták a Brit Szigeteken, különösen a GCR hálózatán. A mozdony kiváló szolgálatot tett az első világháború alatt, amikor a brit kormány is használatba vette a hadszíntéri szállításokhoz. Az 1923-as brit vasútállomás-államosítást követően a mozdonyok az újonnan megalakult London and North Eastern Railway (LNER) kötelékébe kerültek, amíg végül ki nem vonták őket a forgalomból az 1960-as években.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a GCR Class 8K mozdonyok jelentős szolgálatot tettek, sajnos egyetlen eredeti példány sem maradt fenn működőképes állapotban. Azonban néhány mozdony alkatrészei megmaradtak, amelyeket múzeumokban lehet megtekinteni.
Érdekességek és kulturális hatás
A GCR Class 8K mozdonyok nemcsak technikai újításokat hoztak, hanem kulturális nyomot is hagytak maguk után. Modellezők körében is népszerűek voltak, és számos modellvasúti gyártó készített róluk miniatűr másolatokat. Az ilyen modellek a brit vasúti történelem ikonikus darabjaiként ismertek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GCR_Class_8K
Képek
Források: Wikipédia, Google