GCR Class 9J gőzmozdony

A GCR Class 9J gőzmozdony a 20. század elején a brit vasúti hálózat meghatározó szereplője volt, jelentősen hozzájárulva az ipari forradalom lendületéhez.

Történeti háttér és gyártás

A GCR Class 9J gőzmozdonyt 1901-ben gyártották az Egyesült Királyságban. Ezt a mozdonyt a Great Central Railway (GCR) megrendelésére fejlesztették ki, hogy megfeleljen az ipari forradalom során megnövekedett szállítási igényeknek. A John G. Robinson által tervezett mozdonyokat eredetileg nehezebb teherszállítási feladatokra szánták. A gyártási helyszín a Gorton Művek volt, amely a GCR központi műhelyeként működött Manchester közelében. A GCR Class 9J sorozatból összesen 54 darab készült.

Technikai jellemzők

A GCR Class 9J egy gőzmozdony, amely széntüzeléses kazánnal működött. A mozdony főleg áruszállításra lett tervezve, és a 0-6-0 tengelyelrendezést alkalmazták, amely kiváló vonóerőt biztosított. A maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami megfelelő volt a korabeli teherszállítási szükségletek kielégítésére. A mozdony tartálya körülbelül 6 tonna szenet és 3000 gallon vizet volt képes szállítani, ami jelentős hatótávolságot biztosított egyetlen feltöltéssel.

Szolgálati történelem

A GCR Class 9J mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyságban használták, a Great Central Railway hálózatán belül. Ezek a mozdonyok a teherszállítás területén bizonyították értéküket, különösen a nehéz terhek kezelésében. A mozdonyok a British Railways alá kerültek a vasúthálózat 1948-as nemzeti integrációja során, ahol osztályozásuk 4F lett. Az 1960-as évek közepén fokozatosan kivonták őket a forgalomból, mivel a korszerűbb dízelmozdonyok vették át a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a GCR Class 9J mozdonyok közül egy sem maradt fenn működő vagy kiállított állapotban. Az összes példányt selejtezték az idők során, így ezek a mozdonyok nem tekinthetők meg múzeumi körülmények között.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy a GCR Class 9J nem maradt fenn, modellvasuti körökben továbbra is népszerűek. Számos méretarányos modell készült ezekről a mozdonyokról különböző gyártók által, így azok a modellvasút-rajongók körében nagy népszerűségnek örvendenek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-6-0
Maximális sebesség 60 km/h
Szenet szállító kapacitás 6 tonna
Víz kapacitás 3000 gallon

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GCR_Class_9J

Képek

Források: Wikipédia, Google