GER Class R24 gőzmozdony

A GER Class R24 gőzmozdony egy kiemelkedő példája a 19. századi vasúti technológia fejlődésének, hiszen megbízhatóságával és teljesítményével jelentős szerepet töltött be az angliai vasúti közlekedésben.

Történeti háttér és gyártás

A GER Class R24 gőzmozdonyt a Great Eastern Railway (GER) számára fejlesztették ki, és első példányait 1890-ben gyártották le. A mozdonyt James Holden tervezte, és főként az elővárosi vasúti közlekedés igényeire készült. A GER Class R24 sorozatot azért hozták létre, hogy növeljék a vasúttársaság mozdonyflottájának hatékonyságát és teljesítményét a sűrűn lakott területeken.

A mozdonyokat a Stratford Works nevű gyártó helyszínen építették, és összesen 140 példány készült belőlük. Ezeket a mozdonyokat elsősorban a GER alkalmazta, de később a London and North Eastern Railway (LNER) is átvette őket.

Technikai jellemzők

A GER Class R24 gőzmozdonyokat kifejezetten a városi és elővárosi vonalakon való közlekedésre tervezték. Ezek a mozdonyok 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy hat hajtott tengelyük volt, de nem voltak vezető- vagy futótengelyeik. Ez a típusú elrendezés kiváló vonóerőt biztosított számukra.

A mozdonyok gőz meghajtásúak voltak, a kazán által biztosított energia révén. Az átlagos maximális sebességük körülbelül 60 km/h volt, amely elegendő volt a korabeli elővárosi vonatok igényeinek kielégítésére.

Szolgálati történelem

A GER Class R24 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyságban használták, ahol hatékonyan szolgálták ki a nagy forgalmú elővárosi vonalakat. Ezek a mozdonyok hosszú élettartamuk alatt megbízhatóságról és tartósságról tettek tanúbizonyságot. Az évek során több átépítésen is átestek, beleértve a kazánok cseréjét és egyéb modernizációs lépéseket is.

A forgalomból való kivonásuk az 1920-as évek végén kezdődött, de néhány példány még a második világháború után is szolgálatban maradt. A legtöbb mozdonyt azonban az 1940-es évek végére selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos nincs információ arról, hogy a GER Class R24 bármely példánya megőrzésre került volna. A mozdonyok többsége a szolgálatból való kivonás után selejtezésre került, és nem maradt fenn belőlük múzeumi vagy működőképes példány.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GER Class R24 nem vált híressé a kultúrában vagy a médiában, a vasúttörténet rajongói körében mégis ismert és kedvelt típus. Néhány modellvasúti gyártó meg is próbálkozott a mozdony miniatűr változatainak elkészítésével, amelyek népszerűek a gyűjtők körében. A mozdonyok egyszerű, de hatékony dizájnja sokáig emlékezetes marad az ipari vasúti járművek történetében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-6-0
Gyártási év 1890
Példányszám 140
Maximális sebesség 60 km/h

Hivatkozások

GER Class R24 – Wikipédia (angol)

Képek

Források: Wikipédia, Google