Történeti háttér és gyártás
A GER Class Y14 gőzmozdonyt a Great Eastern Railway (GER) fejlesztette ki 1883-ban. A mozdony tervezője T. W. Worsdell volt, aki a GER főmérnöki posztját töltötte be. A Y14-es sorozat a megnövekedett szállítási igények kielégítésére készült, különösen a teherforgalom terén. A sorozat elsődleges gyártási helyszíne a Stratford Works volt. A Y14-es mozdonyokból összesen 289 darab készült. A mozdonyok gyorsan népszerűvé váltak a GER hálózatában.
Technikai jellemzők
A GER Class Y14 egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet 0-6-0 tengelyelrendezéssel tervezték, ami azt jelenti, hogy három páros hajtott tengellyel rendelkezik, de nincs vezető vagy futó kereke. A mozdony maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt. A Y14-esek mechanikus fékrendszerrel voltak felszerelve, ami a kor technológiai színvonalának megfelelően egy kézi fék volt. A mozdonyok hossza körülbelül 16 méter, magassága pedig 4 méter körüli volt.
Szolgálati történelem
A GER Class Y14 mozdonyokat széles körben használták a Great Eastern Railway hálózatán belül, főként teherszállításra. Az egyszerű és megbízható konstrukció miatt a mozdonyok hosszú időn keresztül voltak szolgálatban, sok közülük átvészelte a technológiai váltásokat és modernizációs hullámokat. Néhány Y14-es még az 1960-as évekig is üzemben maradt a British Railways által, miután a GER beolvadt az állami vasúttársaságba. A mozdonyok stabil teljesítménye és megbízhatósága miatt kevésbé voltak hírhedtek balesetek vagy technikai meghibásodások szempontjából.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több Y14-es mozdony is fennmaradt, és ma is megtekinthető múzeumokban. Az egyik ilyen megőrzött példány a „J15” névre keresztelt mozdony, amely a North Norfolk Railway-nél van kiállítva és alkalmanként nosztalgiavonatok húzására is használják.
Érdekességek és kulturális hatás
A GER Class Y14 gőzmozdonyok bemutatták a 19. század végének ipari technológiai szintjét és hatékonyságát. A társadalomra gyakorolt hatásuk elsősorban a teherszállítás fejlesztésében és a gazdasági növekedés elősegítésében nyilvánult meg. Modellvasúti formában is elérhetőek, a történelmi vasútrajongók körében népszerűek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 0-6-0 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Gyártási év | 1883 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google