Történeti háttér és gyártás
A GNR 521 Class gőzmozdonyokat Sir Nigel Gresley tervei alapján a Great Northern Railway (GNR) számára készítették. A gyártás 1911-ben kezdődött, a típus fő célja a GNR vonalainak nagyobb teljesítményű mozdonyokkal való ellátása volt. A mozdonyokat a brit Doncaster Works gyártotta, mely a GNR fő műhelye volt.
A 521 Class mozdonyokat kifejezetten a gyorsvonatok kiszolgálására fejlesztették ki, és a korszak igényeihez igazították. A sorozatból összesen 10 darabot gyártottak, és a GNR volt a fő megrendelőjük.
Technikai jellemzők
A GNR 521 Class gőzmozdony gőzhajtású volt, amely akkoriban a legelterjedtebb meghajtási forma volt. A mozdony 4-4-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami a stabilitás mellett megfelelő sebességet is biztosított.
A gőzkazán hatékony gőztermelése révén a mozdony elérhette a 160 km/h sebességet, ami lenyűgöző volt abban az időszakban. Az össztömege több mint 100 tonna volt. Főbb méretei között említhető a több mint 20 méteres hosszúság, amely a vonat megfelelő konzisztenciáját biztosította.
Szolgálati történelem
A GNR 521 Class mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság vasúti hálózatában használták a Great Northern Railway vonalain. A mozdonyok kiválóan teljesítettek, és a gyorsvonatok terén jelentős mértékben hozzájárultak a korabeli utazási idők csökkentéséhez.
A mozdonyokat az 1930-as években fokozatosan kivonták a forgalomból, amikor a modernizáció és a dízelmozdonyok térnyerése megindult. Az utolsó darabokat az 1940-es évek elején selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Nincs információ arról, hogy bármelyik GNR 521 Class mozdony fennmaradt volna. Múzeumok gyűjteményében sem található meg egyetlen példánya sem, így ezek a mozdonyok sajnos nem tekinthetők meg sehol a világon.
Érdekességek és kulturális hatás
A GNR 521 Class mozdonyok fontos szerepet játszottak a brit vasúti történelemben, azonban különösebb kulturális hatást vagy köznyelvi elnevezést nem hagytak maguk után. Modellvasúti kiadások sem készültek róluk, így a rajongók körében is kevésbé ismertek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-4-2 |
Maximális sebesség | 160 km/h |
Hossz | Több mint 20 méter |
Gyártási év | 1911 |
Példányszám | 10 |
Hivatkozások
A GNR 521 Class részletes leírása
Képek
Források: Wikipédia, Google