GNR Class H3 gőzmozdony

A GNR Class H3 gőzmozdony a 20. század elején a brit vasút egyik technikai csúcsteljesítménye volt, mely kifinomult tervezésével és megbízhatóságával hódította meg a vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A GNR Class H3 gőzmozdonyt a Great Northern Railway (GNR) rendelte meg, amely az Egyesült Királyság egyik jelentős vasúttársasága volt. Az H3 osztályú mozdonyokat az 1910-es évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a korszak növekvő vasúti igényeinek, különösen a nagy sebességű utasszállítás terén. A GNR mérnöke, H.A. Ivatt tervezte, aki neves szakértő volt a gőzmozdonyok fejlesztésében.

A mozdonyok első példányait 1914-ben gyártották le, és azokat kezdetben a GNR alkalmazta. A Class H3 mozdony a korának egyik kiemelkedő technikai újítása volt, és gyorsan elnyerte az utasok és a vasúti szakemberek elismerését. Összesen 12 darabot építettek ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A GNR Class H3 gőzmozdony egy teljesen gőzhajtású jármű volt, amelyet nagy teljesítményű kazánnal szereltek fel, hogy magas sebességet és hatékony üzemelést biztosítson. Tengelyelrendezése 4-4-2 volt, ami azt jelentette, hogy négy vezető, négy hajtó és két futótengellyel rendelkezett. Ez a kialakítás stabilitást és megfelelő súlyelosztást biztosított a nagy sebességű utazásokhoz.

A mozdony maximális sebessége megközelítette a 100 km/h-t, ami különösen gyorsnak számított abban az időben. Az H3 mozdony méretei is impozánsak voltak, a hossza körülbelül 19 méter, magassága 4 méter körül mozgott. A jármű vezetése kétfős személyzetet igényelt: egy mozdonyvezetőt és egy fűtőt, akik közösen irányították a mozdonyt.

Szolgálati történelem

A GNR Class H3 mozdonyokat a nagy sebességű utasszállítási szolgáltatások során használták, különösen a fontosabb útvonalakon, mint például a London és Edinburgh közötti vonalakon. Az H3 osztály jól teljesített, de az idő múlásával a technológiai fejlődés miatt más típusok váltották fel. Az H3 mozdonyokat az 1930-as évek végére fokozatosan kivonták a forgalomból és lecserélték modern, hatékonyabb típusokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos egyetlen GNR Class H3 mozdony sem maradt meg, ami nagy veszteség a vasúti örökség számára. Az összes példányt végül selejtezték, így ma már csak dokumentációk és fényképek alapján ismerhetjük meg ezt a kiemelkedő mozdonyt.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A GNR Class H3 mozdonyt az angol vasúti rajongók gyakran emlegetik kiváló sebessége és elegáns kialakítása miatt.
  • Bár nem maradt fenn működőképes példány, a GNR H3 mégis jelentős hatással volt a gőzmozdonyok fejlődésére Angliában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

GNR Class H3 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google