Történeti háttér és gyártás
A GWR 101 Class gőzmozdonyokat a Great Western Railway (GWR) számára fejlesztették ki, a 20. század elején. Ezeket a mozdonyokat 1902-ben gyártották a Swindon Műhelyekben, az Egyesült Királyságban. A GWR a korszak egyik vezető vasúti társasága volt, amely különféle típusú mozdonyokat igényelt, hogy kielégítse a változatos személy- és teherszállítási szükségleteket.
A GWR 101 osztályt William Dean tervezte, aki a korszak egyik meghatározó mozdonytervezője volt. A mozdonyokat főként a helyi és elővárosi személyforgalom kiszolgálására szánták.
Technikai jellemzők
A GWR 101 Class mozdonyok gőzüzeműek voltak, amiket gőzmotor hajtott meg. A mozdonyok hajtáserejét a szén elégetéséből származó gőz termelte, ami a hengerekben fejtette ki a húzóerőt a kerekekre.
- Tengelyelrendezés: 0-4-0T, ami azt jelenti, hogy a mozdonyoknak nem volt vezető tengelye, négy hajtott tengelye volt, és nem volt utánfutó tengelye.
- Maximális sebesség: Az ilyen típusú mozdonyok jellemzően közepes sebességűek voltak, mivel rövid vonalakon és elővárosi szolgáltatásokban használták őket.
- Méretek: A mozdonyok viszonylag kompaktak voltak, ami alkalmassá tette őket a szűkebb ívű pályákon való közlekedésre is.
Szolgálati történelem
A GWR 101 Class mozdonyai főleg az Egyesült Királyságban közlekedtek, a Great Western Railway hálózatán belül. A mozdonyok kisebb vonalakon teljesítettek szolgálatot, ahol a gyakori megállások és indulások miatt fontos volt a gyors gyorsulás, amit a gőzmozdonyok kis tömegük és nagy forgatónyomatékuk révén jól teljesítettek.
A mozdonyokat a vasúti technológiai fejlődésével párhuzamosan fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel helyüket modernebb dízel- és elektromos mozdonyok vették át. A pontos kivonási időszak nem ismert, de valószínűleg a 20. század közepére tehető.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincsenek megőrzött példányok a GWR 101 Class mozdonyból. A mozdonyok nem maradtak fenn múzeumi vagy nosztalgia vonatként sem, így valószínűleg az összes példányt selejtezték.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 101 Class nem vált ikonikus vasúti járművé, mint például néhány másik kortársa, így kulturális hatása viszonylag korlátozott maradt. Modellvasúti formában nem terjedt el széles körben, és nem ismert, hogy különösebb beceneve lett volna. Az ilyen típusú mozdonyok azonban részét képezik a vasúttörténelemnek, mint a helyi közlekedés fontos eszközei egy korszakban, amikor a vasút jelentette a fő közlekedési módot.
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_101_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google