GWR 103 President gőzmozdony

A GWR 103 President gőzmozdony a 19. században a híres Nagy Nyugati Vasút számára készült, és ikonikus példája volt a korabeli brit mérnöki tudásnak, jelentős szerepet játszva a vasúti közlekedés fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 103 President gőzmozdony a Nagy Nyugati Vasút (Great Western Railway, GWR) flottájának része volt. A mozdonyt 1905-ben gyártották, és a Churchward osztályú gőzmozdony-sorozat egyik tagja volt, amelyet a GWR mérnöke, George Jackson Churchward tervezett. A sorozat fejlesztésére az 1900-as évek elején került sor, azzal a céllal, hogy a GWR flottájának teljesítményét és hatékonyságát növeljék az egyre növekvő utasforgalom kielégítése érdekében. A President mozdonyt a Swindoni Műhelyekben gyártották, amelyek a GWR központi karbantartó és gyártó műhelyei voltak. Az osztály több példányát is elkészítették, amelyek elsősorban az Egyesült Királyság területén közlekedtek.

Technikai jellemzők

A GWR 103 President egy gőzüzemű mozdony volt, ami azt jelenti, hogy a meghajtást gőzturbina biztosította. A mozdony kiváló teljesítménnyel rendelkezett, és a Churchward sorozat részeként a korszak egyik technológiai csúcspontjának számított. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-0 volt, ami hat fő hajtókereket jelentett, és ez biztosította a stabilitást és a gyorsaságot a vasúti közlekedés során. A President elérte a jelentős, 100 km/h körüli sebességet, és alkalmas volt hosszabb távolságokra is, amely a gőzmozdonyok esetében szokatlan hatékonyságot jelentett.

Szolgálati történelem

A GWR 103 President elsősorban az Egyesült Királyságban, azon belül is a GWR útvonalain közlekedett. A mozdony a gyorsvonatok meghatározó szereplője volt, különösen a nyugati partvidéken történő közlekedés során. Balesetekről vagy jelentős műszaki hibákról nem maradt fenn adat, ami a mozdony megbízhatóságát és minőségét tükrözi. A szolgálat végét az 1920-as évekre tehetjük, amikor a technológia fejlődése és a villamos hajtás elterjedése elkezdte a gőzmozdonyok szerepét csökkenteni.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GWR 103 President mozdonyról sajnos nem maradtak megőrzött példányok. A mozdony sorsát az idő múlása, valamint a technológiai váltás pecsételte meg, így a mai napig csak a történelmi dokumentumok és szakirodalom örökítette meg létezését.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GWR 103 President mozdony konkrét beceneve vagy széles körű kulturális hatása nem ismert, a Great Western Railway Churchward osztálya általában nagy tiszteletnek örvend a vasúttörténeti körökben. A GWR mozdonyok híresek voltak megbízhatóságukról és teljesítményükről, így nem meglepő, hogy ezen osztályok modellek formájában is megjelentek, jóformán minden nagyobb modellvasúti gyártó kínálatában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_103_President

Képek

Források: Wikipédia, Google