GWR 111 The Great Bear gőzmozdony

A GWR 111 The Great Bear gőzmozdony, amelyet 1908-ban építettek, az első 4-6-2 tengelyelrendezésű mozdony volt Nagy-Britanniában, lenyűgözve a korabeli mérnököket és utasokat egyaránt.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 111 The Great Bear gőzmozdony a Great Western Railway számára készült az Egyesült Királyságban. A mozdonyt 1908-ban hozták létre, és az időszakban a legnagyobb és legerősebb gőzmozdonyként vált ismertté. A mozdonyt a Swindon Works készítette, mely a GWR egyik jelentős gyártóbázisa volt. Tervezője George Jackson Churchward volt, aki az innovatív tervezési filozófiájáról ismert.

Technikai jellemzők

A GWR 111 The Great Bear egy gőzmeghajtású mozdony volt, mely 4-6-2-es tengelyelrendezéssel készült. Ez a konfiguráció, más néven „Pacific”, lehetővé tette a nagy sebességet és stabilitást. A mozdony maximális sebessége körülbelül 120 km/h volt, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A mozdony hossza meghaladta a 20 métert, és a gőzkazánja impozáns méretekkel és teljesítménnyel bírt.

Szolgálati történelem

The Great Bear-t elsősorban gyorsvonati szolgálatokra használták a GWR vonalain Angliában. Bár a mozdony lenyűgöző technikai jellemzőkkel rendelkezett, a GWR irányítása alatt nem talált igazán hasznosítást a várakozásoknak megfelelően. A mozdonyt 1924-ben kivonták a forgalomból, és átalakították egy másik mozdonytípus, a Castle osztály számára.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GWR 111 The Great Bear nem maradt fenn eredeti állapotában. Semmilyen példány vagy része nem található meg múzeumokban. Az egykori átalakítások miatt a mozdony teljesen eltűnt az eredeti formájában.

Érdekességek és kulturális hatás

A The Great Bear különleges helyet foglal el a vasúttörténetben, mivel az első „Pacific” típusú mozdony volt az Egyesült Királyságban. Bár nem volt hosszú életű és nem vált a siker ikonikus példájává, mégis inspirálta a későbbi brit mozdonytervezéseket. Modellvasúti körökben is ismert, bár méretarányos modelljei kevésbé elterjedtek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-2 (Pacific)
Maximális sebesség 120 km/h
Gyártási év 1908

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_111_The_Great_Bear

Képek

Források: Wikipédia, Google