Történeti háttér és gyártás
A GWR 1500 Class gőzmozdonyt a Great Western Railway (GWR) készítette, 1949-ben. Ez a típus a GWR utolsó gőzmozdonya volt, amit az 1948-as brit vasúti nemzetiesítés után gyártottak. A mozdonyt a GWR Swindon műhelyében szerelték össze, és összesen tíz darabot gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
A GWR 1500 Class egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet elsődlegesen tolatási és rövidebb helyi tehervonatok vontatására terveztek. A mozdony 0-6-0PT tengelyelrendezésű, ami azt jelenti, hogy három hajtott tengellyel rendelkezett. A maximális sebessége körülbelül 40-50 km/h volt, ami megfelelőnek bizonyult a tervezett feladatokra.
Szolgálati történelem
A GWR 1500 Class mozdonyokat elsősorban tolatási feladatokra és helyi tehervonatok vontatására használták Angliában. Rövid ideig tartó szolgálatuk alatt a mozdonyok megbízható teljesítményt nyújtottak. Az 1960-as években a dízelmozdonyok elterjedésével a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GWR 1500 Class gőzmozdonyok közül legalább egy példány, a 1501-es számú mozdony fennmaradt, és brit vasúti múzeumokban megtekinthető. Ez a mozdony a Severn Valley Railway-n található, ahol rendszeresen részt vesz nosztalgiavonatok üzemeltetésében.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 1500 Class mozdonyok különlegességét az adja, hogy az utolsó gőzmozdonyok között voltak, amelyeket a GWR saját tervezésű mozdonyként gyártottak. Bár nem kifejezetten híres mozdonyok, mégis jelentőséggel bírnak a brit vasúttörténelem szempontjából. Emellett néhány modellvasútgyártó is készített miniatűr változatokat ezekről a mozdonyokról.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 0-6-0PT |
Gyártási év | 1949 |
Gyártó | Great Western Railway |
Gyártási helyszín | Swindon, Anglia |
Példányszám | 10 |
Maximális sebesség | Kb. 40-50 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_1500_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google