GWR 2251 Class gőzmozdony

A GWR 2251 Class gőzmozdony a brit vasúti történelem egyik ikonikus típusa, amelyet elsősorban teherszállításra terveztek, egyszerűsége és megbízhatósága miatt pedig a közlekedési rendszerek alapkövévé vált.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 2251 Class gőzmozdonyt a Nagy Nyugati Vasút (Great Western Railway, GWR) tervezte és gyártotta, hogy kielégítse a közepes távolságú tehervonatok iránti növekvő igényt. A mozdony megalkotásában Charles Collett, a GWR főmérnöke játszott kulcsszerepet. Az első mozdonyt 1930-ban építették, és a sorozat gyártása egészen 1948-ig tartott. Összesen 120 darabot gyártottak a Swindon műhelyeiben.

Technikai jellemzők

A GWR 2251 Class gőzmozdony egy 4-4-0 tengelyelrendezésű, kompakt és hatékony jármű volt, amelyet elsősorban tehervonatok vontatására terveztek. A gőzmozdonyok hajtásrendszerében a gőzfejlesztő kazán által termelt gőz hajtotta meg a dugattyúkat, amelyek a kerekeket forgatták. A mozdony maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami a tehervonati szolgáltatásokhoz ideálisnak bizonyult. A mozdony hossza körülbelül 17 méter volt, és jelentős teherbírással rendelkezett.

Szolgálati történelem

A GWR 2251 Class gőzmozdonyok elsősorban az Egyesült Királyságban, a Nagy Nyugati Vasút vonalain működtek. Főként teherszállításra használták, de néha személyszállító vonatokhoz is csatolták őket. A mozdonyok megbízhatóságuk miatt kedveltek voltak, és egészen a gőzmozdonyok kivonásáig a forgalomban maradtak. A legtöbb példányt az 1960-as években selejtezték le, ahogy a brit vasúthálózat a dízel- és elektromos meghajtásra állt át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

  • Egyetlen példány, a 3205-ös számú mozdony maradt fenn működőképes állapotban. Jelenleg a Dél-Devoni Heritage Railway vonalain működik, ahol nosztalgiavonatokként üzemel.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A GWR 2251 Class gőzmozdony modellvasúti kicsiben is létezik, több vasútmodell-gyártó készítette el a méretarányos mását.
  • A mozdony kompakt méretének és megbízhatóságának köszönhetően kedvelt választás volt a kisebb vasúti közlekedési társaságok számára is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 60 km/h

Hivatkozások

Részletes információk a GWR 2251 Class gőzmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google