Történeti háttér és gyártás
A GWR 2800 Class 2807 gőzmozdony a brit Great Western Railway (GWR) számára készült, kifejezetten nehéz tehervonatok vontatására. Az első példányok 1903-ban láttak napvilágot, de a 2807-es számú mozdonyt 1905-ben gyártották. A mozdonyt George Jackson Churchward tervezte, aki a GWR főmérnöke volt. Az 1900-as évek elején a brit ipar növekvő szükségletei miatt a vasúttársaságok egyre nagyobb teljesítményű és hatékonyabb tehervonati mozdonyokat igényeltek. A 2807-es mozdony tökéletesen megfelelt ezeknek az igényeknek, és összesen 167 darabot gyártottak belőle Swindonban, Angliában.
Technikai jellemzők
A GWR 2807 gőzmozdony egy 2-8-0 tengelyelrendezésű típus, azaz elöl két, hátul pedig nyolc meghajtott kerék található. Ez a kialakítás különösen alkalmas volt nehéz tehervonatok vontatására. A mozdony gőzhajtású volt, és összkerekes meghajtással rendelkezett, amely jelentős vonóerőt biztosított. A maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami az adott korszakban kifejezetten jónak számított egy tehervonat számára.
Szolgálati történelem
A GWR 2807 hosszú és sikeres szolgálati időszakot tudhat maga mögött. Elsősorban a GWR vonalain alkalmazták, ahol nehéz ipari teherszállítást végeztek. A mozdony kiválóan teljesített, és több évtizeden át szolgálatban állt. Az 1960-as években fokozatosan kivonták a használatból, ahogy a dízel- és elektromos mozdonyok átvették a szerepét. Az 1963-as év volt az utolsó, amikor a GWR 2807 még aktívan dolgozott a vasúti hálózaton.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GWR 2807 az egyetlen megmaradt mozdony ebből az osztályból. Gondos restaurálás után a Gloucestershire Warwickshire Steam Railway (GWSR) vonalának részét képezi, és nosztalgikus utazásokon vesz részt. A mozdony teljesen működőképes, és rendszeresen kiállítják különböző vasúti eseményeken és bemutatókon az Egyesült Királyságban.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 2807 nemcsak a vasút rajongói körében népszerű, hanem modellvasúti készletekben is megtalálható. Számos vállalat gyártott róla méretarányos modelleket, amelyeket a vasútrajongók szívesen gyűjtenek és kiállítanak. A mozdony különös vonzereje a klasszikus, robusztus ipari megjelenése, ami a vasútaranykorát idézi fel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-8-0 |
Maximális sebesség | 60 km/h |
Gyártási év | 1905 |
Hivatkozások
Itt található a GWR 2800 Class 2807 Wikipedia oldala
Képek
Források: Wikipédia, Google