GWR 2800 Class 2807 gőzmozdony

A GWR 2800 Class 2807 gőzmozdony a nehéz tehervonatok leküzdésére készült, és az 1900-as évek elején robusztus teljesítményével tüntette ki magát a brit vasutaknál.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 2800 Class 2807 gőzmozdony a brit Great Western Railway (GWR) számára készült, kifejezetten nehéz tehervonatok vontatására. Az első példányok 1903-ban láttak napvilágot, de a 2807-es számú mozdonyt 1905-ben gyártották. A mozdonyt George Jackson Churchward tervezte, aki a GWR főmérnöke volt. Az 1900-as évek elején a brit ipar növekvő szükségletei miatt a vasúttársaságok egyre nagyobb teljesítményű és hatékonyabb tehervonati mozdonyokat igényeltek. A 2807-es mozdony tökéletesen megfelelt ezeknek az igényeknek, és összesen 167 darabot gyártottak belőle Swindonban, Angliában.

Technikai jellemzők

A GWR 2807 gőzmozdony egy 2-8-0 tengelyelrendezésű típus, azaz elöl két, hátul pedig nyolc meghajtott kerék található. Ez a kialakítás különösen alkalmas volt nehéz tehervonatok vontatására. A mozdony gőzhajtású volt, és összkerekes meghajtással rendelkezett, amely jelentős vonóerőt biztosított. A maximális sebessége körülbelül 60 km/h volt, ami az adott korszakban kifejezetten jónak számított egy tehervonat számára.

Szolgálati történelem

A GWR 2807 hosszú és sikeres szolgálati időszakot tudhat maga mögött. Elsősorban a GWR vonalain alkalmazták, ahol nehéz ipari teherszállítást végeztek. A mozdony kiválóan teljesített, és több évtizeden át szolgálatban állt. Az 1960-as években fokozatosan kivonták a használatból, ahogy a dízel- és elektromos mozdonyok átvették a szerepét. Az 1963-as év volt az utolsó, amikor a GWR 2807 még aktívan dolgozott a vasúti hálózaton.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GWR 2807 az egyetlen megmaradt mozdony ebből az osztályból. Gondos restaurálás után a Gloucestershire Warwickshire Steam Railway (GWSR) vonalának részét képezi, és nosztalgikus utazásokon vesz részt. A mozdony teljesen működőképes, és rendszeresen kiállítják különböző vasúti eseményeken és bemutatókon az Egyesült Királyságban.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR 2807 nemcsak a vasút rajongói körében népszerű, hanem modellvasúti készletekben is megtalálható. Számos vállalat gyártott róla méretarányos modelleket, amelyeket a vasútrajongók szívesen gyűjtenek és kiállítanak. A mozdony különös vonzereje a klasszikus, robusztus ipari megjelenése, ami a vasútaranykorát idézi fel.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-0
Maximális sebesség 60 km/h
Gyártási év 1905

Hivatkozások

Itt található a GWR 2800 Class 2807 Wikipedia oldala

Képek

Források: Wikipédia, Google