GWR 3700 Class 3440 City of Truro gőzmozdony

A GWR 3700 Class 3440 City of Truro gőzmozdony az 1900-as évek elején lenyűgözte a világot, mint az első mozdony, amely elérte a 100 mph sebességet, és ezzel legendává vált a vasúti történelemben.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 3700 Class 3440 City of Truro gőzmozdony a Great Western Railway (GWR) számára készült, és 1903-ban gyártották. A mozdonyt a Swindon műhelyekben fejlesztették ki, és George Jackson Churchward volt a tervezője. Az osztály kifejlesztésének fő oka a nagysebességű személyszállító vonatok hatékonyabb kiszolgálása volt. Az 1900-as évek elején az igények növekedése és a vasúti hálózat fejlesztése szükségessé tette a nagyobb teljesítményű és gyorsabb mozdonyok bevezetését. A City of Truro az egyik legkiemelkedőbb darabja volt a 3700 Class-nak.

Technikai jellemzők

A City of Truro gőzmozdony hajtásrendszere a hagyományos gőz használatára épült. A mozdony elrendezése 4-4-0 volt, ami azt jelenti, hogy négy vezető és négy hajtott tengellyel rendelkezett. Ez az elrendezés segített az optimális sebesség és stabilitás elérésében.

– Teljesítmény: A mozdony egyik legkiemelkedőbb teljesítménye, hogy 1904-ben elérte a 160 km/h sebességet, ami az első 100 mérföld/óra sebességnek felel meg egy gőzmozdonynál.
– Méretek: A mozdony hossza hozzávetőleg 19 méter volt, és a teljes tömege elérte a 83 tonnát.
– Tengelytáv: A mozdonynak 2,4 méteres tengelytávja volt.
– Férőhely: A mozdony elsősorban személyszállító vonatok vontatására készült, így nem rendelkezett utasülésekkel.
– Futómű: A futómű kialakítása lehetővé tette a nagy sebességű közlekedést.
– Fékrendszer: A mozdony légfékrendszerrel volt felszerelve a nagy sebességű megállás biztosítása érdekében.

Szolgálati történelem

A City of Truro elsősorban a GWR vonalain közlekedett. Szolgálatba állítása után gyorsan híressé vált az általa elért sebesség miatt. A mozdony elsődlegesen gyorsvonatok vontatására használták, de idővel részt vett más jellegű feladatokban is. Az 1930-as évek során több modernizációt is végrehajtottak rajta, mielőtt végül kivonták a forgalomból 1931-ben. Ezt követően is megőrizték, mivel jelentős történelmi értéket képviselt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A City of Truro megőrzött példányként tekinthető, és a National Railway Museum őrzi az Egyesült Királyságban. Bár idővel több modernizáláson és felújításon esett át, még mindig az egyik leghíresebb megőrzött gőzmozdony. Történelmi jelentősége miatt különböző vasúti rendezvényeken is gyakran bemutatják nosztalgiavonatok részeként.

Érdekességek és kulturális hatás

A City of Truro nemcsak a vasúttörténet szerelmesei számára ismert, hanem a széles közönség számára is. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos változatokat róla, és a vasúti klubok kedvelt modellje. A mozdony híres sebességi rekordja miatt a vasúttörténelem ikonjaként tekintenek rá. Bár közvetlen filmekben vagy irodalmi művekben nem szerepel, mégis a vasúti kultúra egyik szimbóluma.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 160 km/h
Tengelyelrendezés 4-4-0
Tömeg 83 tonna
Tengelytáv 2,4 méter
Szolgálat kezdete 1903
Szolgálat vége 1931
Múzeum National Railway Museum, Egyesült Királyság

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_3700_Class_3440_City_of_Truro

Képek

Források: Wikipédia, Google