Történeti háttér és gyártás
A GWR 4000 Class 4003 Lode Star gőzmozdony a Great Western Railway (GWR) számára készült 1907-ben. A mozdony tervezője George Jackson Churchward volt, aki a GWR főmérnöke volt abban az időben. Az 1900-as évek elején a GWR célja az volt, hogy a létező mozdonyflottát korszerűsítse és javítsa a vonatok sebességét, valamint a hatékonyságot. A 4000 Class, ismertebb nevén „Star Class”, a nagy sebességű expressz személyszállítási igények kielégítésére lett kifejlesztve.
A mozdonyokat az angliai Swindonban gyártották. Az osztályból összesen 73 darab készült el, és az első példányok 1906 és 1923 között kerültek gyártásra.
Technikai jellemzők
A GWR 4000 Class 4003 Lode Star egy gőzzel hajtott mozdony, amelyet a GWR saját specifikációi alapján terveztek. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-0 volt, amely azt jelentette, hogy két futótengely és három hajtótengely volt alatta. A mozdony legnagyobb sebessége körülbelül 90 mérföld/óra (kb. 145 km/h) lehetett, ami az időszak egyik leggyorsabb mozdonyává tette.
A mozdony hosszúsága 65 láb 3 hüvelyk (kb. 19,88 méter) volt. A gőzkazán nyomása 225 psi (lb/in²) volt, és a mozdony 6,000 gallonos (kb. 27,300 liter) víztartállyal rendelkezett. A 4003 Lode Star különösen a sebesség és a megbízhatóság szempontjából vált híressé.
Szolgálati történelem
A GWR 4000 Class 4003 Lode Star főként Anglia délnyugati és nyugati részén szolgált, ahol a GWR működött. A mozdonyokat az expressz személyszállításra használták, különösen a Londoni Paddington állomásról induló vonatok esetében.
Az évtizedek során a mozdonyok számos technikai átalakításon estek át, hogy megfeleljenek a változó működési követelményeknek és karbantartási szabványoknak. A 4003 Lode Star 1951-ig volt szolgálatban, amikor az elektromos és dízelmozdonyok fokozatosan kezdték átvenni a gőzmozdonyok szerepét.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 4003 Lode Star egyike azon kevés példányoknak, amelyek fennmaradtak a GWR 4000 Class sorozatból. Jelenleg a Swindonban található Steam – Museum of the Great Western Railway intézményében van kiállítva. Bár a mozdony nem működőképes, kiváló állapotban van, így a látogatók megcsodálhatják a korabeli gőzmozdonyok technikai részleteit.
Érdekességek és kulturális hatás
A Lode Star a vasútrajongók körében jól ismert, és a GWR 4000 Class mozdonyai közül az egyetlen megőrzött példány. Modellvasúti változatai különböző méretarányokban kaphatók, ami tovább növeli kultikus státuszát a rajongói körökben. Az ilyen modellek gyakran a brit vasúti modellező klubok kiállításain is láthatók.
A Lode Star, valamint a GWR többi Star Class mozdonya nagy hatást gyakorolt a későbbi brit mozdonytervezésre, és hozzájárult a brit gőzmozdonyok hírnevének megteremtéséhez világszerte.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 90 mph (kb. 145 km/h) |
Hosszúság | 65 láb 3 hüvelyk (kb. 19,88 méter) |
Víztartály kapacitás | 6,000 gallonn (kb. 27,300 liter) |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_4000_Class_4003_Lode_Star
Képek
Források: Wikipédia, Google