GWR 4000 Class 4003 Lode Star gőzmozdony

A GWR 4000 Class 4003 Lode Star gőzmozdony az 1900-as évek elején a brit vasúti közlekedés egyik ékköve volt, lenyűgöző teljesítményével és elegáns kialakításával magas mércét állított a korabeli technológiának.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 4000 Class 4003 Lode Star gőzmozdony a Great Western Railway (GWR) számára készült 1907-ben. A mozdony tervezője George Jackson Churchward volt, aki a GWR főmérnöke volt abban az időben. Az 1900-as évek elején a GWR célja az volt, hogy a létező mozdonyflottát korszerűsítse és javítsa a vonatok sebességét, valamint a hatékonyságot. A 4000 Class, ismertebb nevén „Star Class”, a nagy sebességű expressz személyszállítási igények kielégítésére lett kifejlesztve.

A mozdonyokat az angliai Swindonban gyártották. Az osztályból összesen 73 darab készült el, és az első példányok 1906 és 1923 között kerültek gyártásra.

Technikai jellemzők

A GWR 4000 Class 4003 Lode Star egy gőzzel hajtott mozdony, amelyet a GWR saját specifikációi alapján terveztek. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-0 volt, amely azt jelentette, hogy két futótengely és három hajtótengely volt alatta. A mozdony legnagyobb sebessége körülbelül 90 mérföld/óra (kb. 145 km/h) lehetett, ami az időszak egyik leggyorsabb mozdonyává tette.

A mozdony hosszúsága 65 láb 3 hüvelyk (kb. 19,88 méter) volt. A gőzkazán nyomása 225 psi (lb/in²) volt, és a mozdony 6,000 gallonos (kb. 27,300 liter) víztartállyal rendelkezett. A 4003 Lode Star különösen a sebesség és a megbízhatóság szempontjából vált híressé.

Szolgálati történelem

A GWR 4000 Class 4003 Lode Star főként Anglia délnyugati és nyugati részén szolgált, ahol a GWR működött. A mozdonyokat az expressz személyszállításra használták, különösen a Londoni Paddington állomásról induló vonatok esetében.

Az évtizedek során a mozdonyok számos technikai átalakításon estek át, hogy megfeleljenek a változó működési követelményeknek és karbantartási szabványoknak. A 4003 Lode Star 1951-ig volt szolgálatban, amikor az elektromos és dízelmozdonyok fokozatosan kezdték átvenni a gőzmozdonyok szerepét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 4003 Lode Star egyike azon kevés példányoknak, amelyek fennmaradtak a GWR 4000 Class sorozatból. Jelenleg a Swindonban található Steam – Museum of the Great Western Railway intézményében van kiállítva. Bár a mozdony nem működőképes, kiváló állapotban van, így a látogatók megcsodálhatják a korabeli gőzmozdonyok technikai részleteit.

Érdekességek és kulturális hatás

A Lode Star a vasútrajongók körében jól ismert, és a GWR 4000 Class mozdonyai közül az egyetlen megőrzött példány. Modellvasúti változatai különböző méretarányokban kaphatók, ami tovább növeli kultikus státuszát a rajongói körökben. Az ilyen modellek gyakran a brit vasúti modellező klubok kiállításain is láthatók.

A Lode Star, valamint a GWR többi Star Class mozdonya nagy hatást gyakorolt a későbbi brit mozdonytervezésre, és hozzájárult a brit gőzmozdonyok hírnevének megteremtéséhez világszerte.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 90 mph (kb. 145 km/h)
Hosszúság 65 láb 3 hüvelyk (kb. 19,88 méter)
Víztartály kapacitás 6,000 gallonn (kb. 27,300 liter)

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_4000_Class_4003_Lode_Star

Képek

Források: Wikipédia, Google