Történeti háttér és gyártás
A GWR 4000 Class, közismert nevén „Star Class”, a Great Western Railway (GWR) számára készült. A mozdonyok sorozatának kifejlesztését a GWR főmérnöke, George Jackson Churchward kezdeményezte a 20. század elején. Az 1907-től gyártott mozdonyok célja a korábbi, már elavult típusok leváltása volt, hogy hatékonyabb és nagyobb teljesítményű vontatási megoldásokat nyújtsanak. A mozdonyok Swindonban készültek, amely a GWR központi gyártási és karbantartási telephelye volt. A sorozat összesen 73 példányt számlált.
Technikai jellemzők
A GWR 4000 Class egy gőzmozdony, amely négyhengeres gőzerőgéppel volt felszerelve, iker hajtott tengellyel. A mozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy 4 futókerék és 6 hajtott kerék volt a szerkezet része. A maximális sebessége a korabeli technológiai szintet figyelembe véve kiemelkedő volt, elérve a körülbelül 90 mérföld/órát (kb. 145 km/h). A mozdonyok hossza megközelítőleg 21 méter volt, jelentős teljesítményük pedig lehetővé tette a nehéz személyvonatok vontatását is. A gőzmozdonyok működési rendszere és műszaki paraméterei a GWR tervezési filozófiájának tipikus megnyilvánulásai voltak.
Szolgálati történelem
A GWR 4000 Class mozdonyok elsősorban az Egyesült Királyságban, a Great Western Railway területén szolgáltak. Főként személyszállító vonatok vontatására használták őket, de alkalmanként teherforgalomban is előfordultak. A mozdonyokat nagyra értékelték teljesítményük és megbízhatóságuk miatt. A sorozat több tagját átalakították az évek során, hogy megfeleljenek a vasúti technológia fejlődő követelményeinek. A mozdonyok nagy része az 1950-es évek közepére került kivonásra, amikor a dízel- és elektromos vontatás átvette a vezető szerepet a brit vasúti közlekedésben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GWR 4000 Class mozdonyokból sajnos egyetlen példány sem maradt fenn, így ezekből a mozdonyokból ma már csak a történelmi feljegyzések és fotók alapján nyerhetünk betekintést. A nosztalgikus vasútbarát közösségek nagyra értékelik a sorozatot, de a megőrzés hiánya miatt ma már csak emlékek őrzik a „Star Class” dicsőségét.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 4000 Class mozdonyok a vasúti történelem és az ipari forradalom szimbólumaivá váltak. A típus a rajongók körében népszerű, és számos modellvasúti gyártó készített méretarányos verziókat a gyűjtők és vasútmodellezők számára. Különleges beceneve nem volt, de a mozdonyok robusztus megjelenése és teljesítménye miatt nagyra becsülték a szakmában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1907 |
Példányszám | 73 |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 145 km/h |
Hossz | Kb. 21 m |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google