GWR 4073 Class 7027 Thornbury Castle gőzmozdony

A GWR 4073 Class 7027 Thornbury Castle gőzmozdony a brit vasúti történelem egyik ikonikus darabja, amely a közlekedési innovációk aranykorát idézi meg eleganciájával és teljesítményével.

GWR 4073 Class 7027 Thornbury Castle gőzmozdony

Történeti háttér és gyártás

A GWR 4073 Class, közismert nevén a „Castle” osztály, egy híres brit gőzmozdony-sorozat, amelyet a Great Western Railway (GWR) számára készítettek. Az 7027 Thornbury Castle 1949-ben készült el, a sorozat utolsó példányai közé tartozott. A mozdonyokat a Swindonban található vasúti műhelyekben gyártották, melyek a GWR legnagyobb karbantartó és gyártó bázisai voltak.

A 4073-as sorozatot eredetileg a korábbi 4070-es „Star” osztály felváltására tervezték, nagyobb teljesítmény és hatékonyság érdekében. A „Castle” osztály mozdonyai a hosszabb távolságú személyszállító vonatok vontatására készültek, kiemelkedő sebességgel és megbízhatósággal. Az osztályt George Jackson Churchward tervezte, aki a GWR főmérnöke volt, és William Stanier, aki később a London, Midland and Scottish Railway-nél vált híressé.

Technikai jellemzők

A 7027 Thornbury Castle gőzmozdony gőzüzemű hajtásrendszerrel rendelkezik, melyet szén tüzelőanyaggal fűtöttek. A mozdony teljesítménye elérte a 4000 lóerőt, ami lehetővé tette a vonatok számára, hogy akár 160 km/h sebességgel is közlekedhessenek. A mozdony tengelyelrendezése 4-6-0, ami azt jelenti, hogy négy vezető és hat hajtott kerékkel rendelkezett.

A gép teljes hossza körülbelül 21 méter, magassága pedig másfél méter alatt maradt. A mozdonnyal összesen három osztályú kocsikat vontattak gyakran, kényelmes utazást biztosítva az utasok számára. A futómű és a fékrendszer a kor elvárásainak megfelelően robusztus és hatékony volt, ami kiemelkedő stabilitást biztosított magas sebességnél is.

Szolgálati történelem

A 7027 Thornbury Castle elsősorban az Egyesült Királyság területén szolgált, mint a GWR személyszállító vonatainak egyik fő mozdonya. Pályafutása csúcspontján a London és a délnyugat-angliai városok közötti fővonalakon közlekedett. A mozdony kiváló teljesítményt nyújtott, és a GWR büszkesége lett.

A szolgálatból való kivonása az 1960-as évek elején kezdődött, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan leváltották dízel- és elektromos mozdonyokra. Az 7027-es példány 1963-ban került ki végleg a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 7027 Thornbury Castle megőrzésre került, és számos vasúti múzeumban bemutatták az évek során. Jelenleg a mozdony felújításon esik át, hogy újra működőképes állapotba kerüljön. Eredeti részeivel és kialakításával igyekeznek megőrizni történelmi jelentőségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR 4073 Class a brit vasúti örökség egyik ikonikus eleme. A „Castle” osztály kiemelt szerepet játszott a brit vasúttörténetben, és támogatta a GWR hírnevét, mint a gyors és kényelmes utazás egyik vezető szolgáltatója.

Számos modellvasútgyártó készített méretarányos másolatokat a sorozat mozdonyairól, így elérhetővé váltak gyűjtők és rajongók számára is. Az osztály népszerűsége nem merült ki a múzeumokban, hanem a filmek és könyvek világában is megjelent.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 4000 lóerő
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 160 km/h
Gyártási év 1949

Hivatkozások

GWR 4073 Class 7027 Thornbury Castle

Képek

Források: Wikipédia, Google