Történeti háttér és gyártás
A Great Western Railway (GWR) 4400 Class gőzmozdonyokat kifejezetten a keskeny nyomközű vasútvonalakon való szolgálatra tervezték. A mozdonyokat George Jackson Churchward tervezte, aki a GWR főmérnöke volt. A sorozatot 1904-ben gyártották a brit Swindon Műhelyben, ami a GWR saját gyártóüzeme volt. A mozdonyok elsődleges megrendelője és üzemeltetője maga a Great Western Railway volt, és összesen 11 példány készült belőlük.
Technikai jellemzők
A GWR 4400 Class gőzmozdonyok kulcsfontosságú műszaki jellemzői közé tartozott a 2-6-2 elrendezésű tengelykialakítás (Prairie típus), amely lehetővé tette a mozdonyok számára, hogy hatékonyan közlekedjenek a keskeny, kanyargós pályákon. A mozdonyokat gőz hajtotta, és jellegzetes külső dugattyúkkal rendelkeztek. A maximális sebességük megközelítette a 72 km/h-t. A 13,8 méteres hosszuk, valamint viszonylag kis méreteik ideálissá tették őket a kisebb vonalakra. A fékrendszerük vákuum alapú volt, amit a korabeli brit vasutaknál standardnak tekintettek.
Szolgálati történelem
A GWR 4400 Class mozdonyokat elsősorban a Wales és Dél-Nyugat Anglia keskeny nyomközű vonalain használták. Főként személy- és könnyű teherszállítmányokat szállítottak a vidéki területeken, ahol a nagyobb mozdonyok nem tudtak hatékonyan közlekedni. A típust 1920-as évek végén kezdték kivonni a forgalomból, amikor újabb és hatékonyabb modellek kerültek bevezetésre. Az utolsó példányokat az 1950-es évek elején vonták ki a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Napjainkig egyetlen példány sem maradt fenn a GWR 4400 Class mozdonyokból. Bár több brit múzeumban találhatók GWR mozdonyok, ezek közül a 4400 Class nem maradt meg a mai napig sem nosztalgiavonatokban, sem múzeumi kiállításokon.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a GWR 4400 Class nem vált olyan híressé, mint néhány másik GWR mozdony, a rajongók körében mégis ismert. A modellvasút-gyártók időről időre kiadnak méretarányos modelleket, amelyek a vasútrajongók körében népszerűek. A „Prairie” becenévvel is illették a tengelyelrendezésük miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Maximális sebesség | 72 km/h |
Gyártási év | 1904 |
Példányszám | 11 |
Fékrendszer | Vákuum |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google