GWR 4600 Class gőzmozdony

A GWR 4600 Class gőzmozdony a Great Western Railway számára készült, és a 20. század elején vált a brit vidéki vasutak meghatározó szereplőjévé, köszönhetően kompakt formájának és megbízhatóságának.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 4600 Class egy brit gőzmozdony típus, amelyet a Great Western Railway (GWR) számára fejlesztettek ki. A mozdonyokat a 20. század elején, 1913-ban építették. Az igény az volt, hogy hatékony és megbízható tolatómozdonyok álljanak rendelkezésre a vasúti hálózat sűrűn forgalmazott részein. A GWR legismertebb mérnöke, George Jackson Churchward alatt fejlesztették ki őket. A gyártás helyszíne a Swindon Works volt, amely a GWR egyik legfontosabb gyártási központja.

A GWR 4600 Class mozdonyok kizárólag a GWR számára készültek, és összesen 10 példányt építettek belőlük. A mozdonyokat kifejezetten a vasúti állomások és a kisebb csomópontok területén való munkára tervezték, ahol a rövid és precíz mozgásra volt szükség.

Technikai jellemzők

A GWR 4600 Class gőzmozdonyok kompakt és hatékony kialakítással rendelkeztek. Gőzhajtásúak voltak, ami a kor ipari szabványa volt. A mozdonyok tengelyelrendezése 0-6-0 típusú volt, ami azt jelenti, hogy nincs futótengely, ellenben három hajtótengely található rajtuk, amelyek a vonóerőt biztosítják.

  • Teljesítmény: Kisebb teljesítményű, főként tolató szolgálatra szánták.
  • Maximális sebesség: A maximális sebességről nincs pontos adat, de sebességük korlátozott volt a tolatószolgálati célokra.
  • Hossz és magasság: Kompakt méretűek, hogy könnyen manőverezhessenek szűk helyeken.

Szolgálati történelem

A GWR 4600 Class mozdonyok elsősorban az Egyesült Királyság területén működtek a GWR hálózatain belül. Őket főleg a vasútállomások környékén és kisebb csomópontokban használták, ahol a pontos és hatékony tolatási munkákra volt szükség. Az 1930-as években kezdtek elavulni a gyorsan fejlődő technológiák miatt, de még a második világháború idején is használták őket.

A mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból az 1950-es években, amikor a dízel- és elektromos vontatás elkezdte felváltani a gőzmozdonyokat. A kivonásuk során sokukat selejtezték vagy átalakították más típusú munkagépekké.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GWR 4600 Class mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban vagy múzeumi kiállításra való formában. Az összes mozdonyt selejtezték, és nincsenek róluk fennmaradt példányok a mai napig. Ez közös sors sok korabeli gőzmozdonnyal, akik nem élték túl az ipari modernizációt és az azt követő selejtezési hullámot.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GWR 4600 Class mozdonyok nem maradtak fenn, és nem lettek különösebben híresek, a GWR mozdonyai általában nagy népszerűségnek örvendenek a modellvasút rajongók körében. A GWR vonatok, beleértve a 4600 Class-t is, szerepelnek különböző méretarányú modellvasúti készletekben, és ezek gyakran keresett darabok a gyűjtők körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

További információ

Képek

Források: Wikipédia, Google