Történeti háttér és gyártás
A GWR 5101 Class gőzmozdonyokat a Nagy Nyugati Vasút (Great Western Railway, GWR) megbízásából fejlesztették ki 1929-től kezdődően. A mozdonyok tervezését Charles Collett, a GWR főmérnöke végezte. Az 5101 Class a korábbi 3100 Class továbbfejlesztett változata volt, célja a helyi és elővárosi személyszállító vonatok kiszolgálása. Az új osztályt azért hozták létre, hogy fokozzák a teljesítményt és a megbízhatóságot. A mozdonyokat 1929-től 1949-ig gyártották, amelyekből összesen 209 példány készült. A gyártás a Swindonban található vasúti üzemekben zajlott.
Technikai jellemzők
A GWR 5101 Class gőzmozdonyok műszaki jellemzői között szerepel a 2-6-2 tengelyelrendezés, amelyet gyakran „Prairie” néven emlegetnek. Ez az elrendezés különösen alkalmassá teszi a mozdonyt a stabilitás és a vonóerő biztosítására. A mozdonyokat gőzhajtással látták el, amelyek kazánjai magas nyomású gőzt használtak a hajtóerő létrehozásához. Maximális sebességük körülbelül 100 km/h volt. A mozdonyok hossza körülbelül 12,8 méter volt, és jelentős vízkapacitással rendelkeztek a hosszabb útszakaszok lefedésére. A mozdonyoknak nem volt külön férőhelye az utasok számára, mivel teherszállításra és vonatok vontatására tervezték őket.
Szolgálati történelem
Az 5101 Class mozdonysorozatot elsősorban a GWR belföldi útvonalain használták, különösen a vasúti társaság elővárosi és helyi járatain. A mozdonyok szolgálati idejük alatt bizonyították megbízhatóságukat és hatékonyságukat, és jelentős szerepet játszottak a vasúti közlekedés fenntartásában. A mozdonyokat a British Railways korszakának beköszöntével is tovább használták, egészen addig, amíg az 1960-as években le nem selejtezték őket a vasúti vonalak villamosítása és dízelmozdonyok bevezetése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére néhány GWR 5101 Class mozdony fennmaradt a történelem során, és ma is megtekinthetők különböző múzeumokban és nosztalgikus vasúti szolgáltatások keretében. Ezek közé tartozik a Didcot Railway Centre-ben található példány, amely időnként nosztalgiavonatokban tesz szolgálatot. Az ilyen mozdonyok emlékeztetnek a gőzmozdonyok fénykorára és technikai örökségük megőrzésére.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 5101 Class gőzmozdonyai a vasúti rajongók körében továbbra is népszerűek, és sok otthoni modellvasúti pályán is megtalálhatók. Különösen elterjedtek a brit vasúti történelmet bemutató kiállításokon és rendezvényeken. A „Prairie” elnevezés a mozdony tengelyelrendezésére utal, és a vasúti szakirodalomban gyakran emlegetik. Számos vasútmodellező cég is gyárt méretarányos verziókat ebből a mozdonyosztályból, amelyek hűen tükrözik a valós járművek részleteit és karakterét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Gyártási év | 1929 |
Példányszám | 209 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google