Történeti háttér és gyártás
A GWR 5600 Class gőzmozdonyok 1924-ben készültek, a Nagy Nyugati Vasút (Great Western Railway, GWR) részére. A típus a korábbi 2021 Class mozdonyok helyettesítésére lett kifejlesztve, amelyek már nem feleltek meg az igényeknek a nagyobb teljesítmény és hatékonyság terén.
A mozdonyokat Swindonban, az Egyesült Királyság egyik jelentős vasúti központjában gyártották. A sorozatból összesen 200 darab készült 1924 és 1928 között. A GWR használta őket személy- és teherszállításra egyaránt.
Technikai jellemzők
A GWR 5600 Class gőzmozdonyok jellemzően a 0-6-2T tengelyelrendezést követték. A „T” jelölés azt sugallja, hogy tartályos mozdonyról van szó, vagyis a víz és az üzemanyag a mozdonyszerkezetben van elhelyezve, nem különálló pótkocsiban.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Tengelyelrendezés: 0-6-2T
- Maximális sebesség: 60 mph (kb. 97 km/h)
- Teljesítmény: 27,000 lbf (lábfont)
- Hossz: N/A
- Magasság: N/A
- Tengelytáv: N/A
- Futómű: Hengeres
- Fékrendszer: Vákuumfék
Szolgálati történelem
A GWR 5600 Class mozdonyok a Nagy Nyugati Vasút hálózatán belül szolgáltak, főként személyvonatok és könnyebb tehervonatok vontatására. A mozdonyokat leginkább Wales és a nyugat-angliai vonalakon használták.
A mozdonyok megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt népszerűek voltak. A 5600-as sorozatot egészen az 1960-as évekig használták, amikor is a gőzmozdonyokat fokozatosan leváltották a modern dízel-vontatású járművek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az eredeti GWR 5600 Class mozdonyok közül több példány is fennmaradt, és néhányuk múzeumokban és nosztalgiavonatokban található. Az egyik ilyen mozdony a Didcot Vasúti Központban található, ahol a látogatók megtekinthetik és akár nosztalgiavonatozásra is használják.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 5600 Class mozdonyok erős rajongói bázissal rendelkeznek. Modellvasúti gyártók számos méretarányos verziót készítettek róla, amely hozzájárult a típus hosszú távú népszerűségéhez. A mozdonyok beceneve „Pannier” lett a rajongók körében, ami a tartályos kialakításra utal.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 0-6-2T |
Maximális sebesség | 60 mph (kb. 97 km/h) |
Teljesítmény | 27,000 lbf |
Hivatkozások
GWR 5600 Class Wikipédia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google