GWR 5600 Class gőzmozdony

A GWR 5600 Class gőzmozdony az 1920-as években jelent meg, és hatékonyságával szinte azonnal a walesi bányavidékek kulcsmotorjává vált.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 5600 Class gőzmozdonyok 1924-ben készültek, a Nagy Nyugati Vasút (Great Western Railway, GWR) részére. A típus a korábbi 2021 Class mozdonyok helyettesítésére lett kifejlesztve, amelyek már nem feleltek meg az igényeknek a nagyobb teljesítmény és hatékonyság terén.

A mozdonyokat Swindonban, az Egyesült Királyság egyik jelentős vasúti központjában gyártották. A sorozatból összesen 200 darab készült 1924 és 1928 között. A GWR használta őket személy- és teherszállításra egyaránt.

Technikai jellemzők

A GWR 5600 Class gőzmozdonyok jellemzően a 0-6-2T tengelyelrendezést követték. A „T” jelölés azt sugallja, hogy tartályos mozdonyról van szó, vagyis a víz és az üzemanyag a mozdonyszerkezetben van elhelyezve, nem különálló pótkocsiban.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 0-6-2T
  • Maximális sebesség: 60 mph (kb. 97 km/h)
  • Teljesítmény: 27,000 lbf (lábfont)
  • Hossz: N/A
  • Magasság: N/A
  • Tengelytáv: N/A
  • Futómű: Hengeres
  • Fékrendszer: Vákuumfék

Szolgálati történelem

A GWR 5600 Class mozdonyok a Nagy Nyugati Vasút hálózatán belül szolgáltak, főként személyvonatok és könnyebb tehervonatok vontatására. A mozdonyokat leginkább Wales és a nyugat-angliai vonalakon használták.

A mozdonyok megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt népszerűek voltak. A 5600-as sorozatot egészen az 1960-as évekig használták, amikor is a gőzmozdonyokat fokozatosan leváltották a modern dízel-vontatású járművek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az eredeti GWR 5600 Class mozdonyok közül több példány is fennmaradt, és néhányuk múzeumokban és nosztalgiavonatokban található. Az egyik ilyen mozdony a Didcot Vasúti Központban található, ahol a látogatók megtekinthetik és akár nosztalgiavonatozásra is használják.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR 5600 Class mozdonyok erős rajongói bázissal rendelkeznek. Modellvasúti gyártók számos méretarányos verziót készítettek róla, amely hozzájárult a típus hosszú távú népszerűségéhez. A mozdonyok beceneve „Pannier” lett a rajongók körében, ami a tartályos kialakításra utal.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 0-6-2T
Maximális sebesség 60 mph (kb. 97 km/h)
Teljesítmény 27,000 lbf

Hivatkozások

GWR 5600 Class Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google