Történeti háttér és gyártás
A GWR 6000 Class 6024 King Edward I gőzmozdony az 1930-as évek technikai csodájaként készült el a brit vasúti közlekedés számára. A Great Western Railway (GWR) által tervezett mozdonyt a Swindon vasútgyár gyártotta 1930-ban. A King Class sorozat részeként a 6024-es számú mozdony a vasúti igények kielégítésére készült, különösen a nagy sebességű személyszállításra. Az összesen 30 darabos King Class széria kifejezetten a GWR számára készült, és a korabeli brit vasúti mérnöki tevékenység egyik csúcsának tekinthető.
Technikai jellemzők
A GWR 6000 Class 6024 King Edward I egy 4-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet kizárólag gőzhajtás hajtott. Ez a konstrukció lehetővé tette, hogy nagy sebességgel közlekedjen, a maximális sebessége elérte a 110 km/h-t. A mozdony hossza 21,03 méter, magassága 4,11 méter volt. A hatalmas kazán és a négyhengeres hajtásrendszer révén kiemelkedő teljesítményt nyújtott. A mozdonyokat elsősorban fővonalakon használták, ahol kiemelkedő gyorsulásukkal és sebességükkel tűntek ki.
Szolgálati történelem
A 6024 King Edward I aktívan szolgált a brit vasutakon egészen 1962-ig, amikor is a gőzmozdonyokat széles körben elkezdték leváltani modernebb dízel- és elektromos mozdonyokkal. A mozdony a GWR, később pedig a British Railways kötelékében szolgált, és főként személyszállító vonatok élén közlekedett. A 1960-as évek elején kifejezetten a nagy távolságú gyorsvonatok húzására használták. A szolgálatból való kivonás után a mozdony állaga megromlott, de később felújították.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 6024 King Edward I egyike azon néhány King Class mozdonyoknak, amelyek fennmaradtak, és ma is láthatók a közönség számára. A mozdonyt felújították, és nosztalgiavonatok élén újra üzembe helyezték. Jelenleg a Didcot Railway Centre-ben található, ahol rendszeresen részt vesz különféle vasúti eseményeken és bemutatókon.
Érdekességek és kulturális hatás
A King Edward I mozdony különleges helyet foglal el a vasútbarátok szívében. Az évek során számos modellvasúti gyártó készítette el ennek a híres mozdonytípusnak a méretarányos mását, így a vasútmodellezés világában is népszerűvé vált. Az angol vasúti történelem egyik ikonikus alakja, és különféle vasúttörténeti kiadványokban is gyakran szerepel.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Hossz | 21,03 m |
Magasság | 4,11 m |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google