GWR 6000 Class gőzmozdony

A GWR 6000 Class gőzmozdony a brit vasutak ikonja, mely híres teljesítményéről és elegáns formatervezéséről, gazdag múltjával pedig a vasúti történelem egyik meghatározó alakja.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 6000 Class, amelyet Great Western Railway (GWR) King Class néven is ismertek, az egyik legjelentősebb brit gőzmozdony típus. Ezt a nagy teljesítményű mozdonyt a GWR fejlesztette ki a 20. század elején, a növekvő vasúti közlekedési igények kielégítésére. Az első példány 1927-ben készült el. A mozdonyokat a Swindon műhelyben gyártották, amely a GWR egyik központi műhelye volt.

A King Class mozdonyok a GWR meglévő négyhengeres rendszerén alapultak, és elsődlegesen az expressz személyvonatok továbbítására tervezték őket. A tervezést Charles Collett főmérnök irányította, aki a Great Western Railway-nél jelentős fejlesztéseket hajtott végre. A mozdonyok a maga idejében rendkívül modernnek és erősnek számítottak, és összesen 30 darabot gyártottak belőlük 1927 és 1930 között.

Technikai jellemzők

A GWR 6000 Class gőzmozdonyok híresek voltak robusztus felépítésükről és teljesítményükről. A mozdonyokat úgy tervezték, hogy a legnagyobb brit expressz vonatokkal is megbirkózzanak. A meghajtásuk gőzerővel történt, négyhengeres elrendezésben, amely akkoriban csúcstechnológiának számított.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Teljesítmény: Körülbelül 2,650 lóerő
  • Tengelyelrendezés: 4-6-0
  • Maximális sebesség: Kb. 110 km/h
  • Hossz: Kb. 21 méter (mozdony és szerkocsi)
  • Tengelytáv: 9.2 méter

A mozdonyok képesek voltak hosszú távon is nagy sebesség fenntartására, így különösen népszerűek voltak a London és a nyugat-angliai városok közötti gyors járatokon.

Szolgálati történelem

A GWR 6000 Class mozdonyok a Great Western Railway hálózatának fő mozdonyaiként szolgáltak, különösen az expressz személyszállító vonatoknál. Az első példányok bevezetését követően ezek a mozdonyok hamarosan a legfontosabb brit útvonalakon tűntek fel, a Bristol-London és a Paddington-Penzance vonalakon.

A mozdonyokat a hatvanas évek elejéig használták, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból a dízel és elektromos mozdonyok javára. Bár néhány mozdonyt selejteztek, több példány megmaradt, hogy megőrizzék a brit vasúttörténeti örökség részeként.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több GWR 6000 Class mozdonyt is megőriztek különböző brit vasúti múzeumokban. Kiemelendő közülük a GWR 6023 King Edward II, amelyet helyreállítottak és működőképes állapotban tartanak. Számos nosztalgiautazáson is részt vesz.

A Didcot Railway Centre és a Severn Valley Railway azok közé a helyszínek közé tartoznak, ahol ezek a történelmi mozdonyok megtekinthetők.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR 6000 Class mozdonyok a brit vasúti történelem ikonjai lettek. Az erőteljes kinézetük és technikai kiválóságuk miatt gyakran emlegetik őket a világ egyik legszebb gőzmozdonyaként. A régi idők vasúti rajongói számára a mai napig vonzóak, és gyakran szerepelnek modellezők gyűjteményében is.

Az ilyen modelleket, például a Hornby készletei között, széles körben keresik, és gyakran készítenek róluk méretarányos másolatokat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Hossz Kb. 21 méter
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség Kb. 110 km/h
Teljesítmény 2,650 lóerő

Hivatkozások

További információ a GWR 6000 Class mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google