GWR Banking Class gőzmozdony

A GWR Banking Class gőzmozdony a brit ipari történelem ikonikus alakja volt, erős teljesítményével és egyedi kialakításával segítette elő a nehézkategóriás vonatok hatékony közlekedését a 19. század derekán.

Történeti háttér és gyártás

A GWR Banking Class gőzmozdonyt a Great Western Railway (GWR) készítette 1852-ben. Ez a mozdonytípus kifejezetten a nehéz vonatok emelkedőkön történő segítésére, vagyis „banking” feladatokra lett tervezve. A GWR nagy figyelmet fordított a hatékony teherszállításra, és a hegyes-dombos területek leküzdésére különösen szükség volt speciális mozdonyokra. A GWR Swindonban gyártotta ezeket a mozdonyokat, amely az egyik legjelentősebb vasúti járműgyártó központ volt az Egyesült Királyságban. A Banking Class mozdonyokból összesen hét példány készült.

Technikai jellemzők

A GWR Banking Class egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet a kor technológiai színvonalához képest erős teljesítménnyel szereltek fel. A mozdony típusának egyik meghatározó jellemzője a 0-6-0 tengelyelrendezés volt, ami azt jelenti, hogy hat hajtott kereke van, de nincsenek vezető- vagy hordó kerekei. Ez a kialakítás a nehéz vonatok tolására és húzására különösen alkalmassá tette a gépet. A gőzkazán és a hengerek kombinációja biztosította a szükséges nyomatékot az emelkedőkön.

Szolgálati történelem

A GWR Banking Class mozdonyokat elsősorban a Great Western Railway hálózatán belül használták Nagy-Britanniában. Feladatuk az volt, hogy segítsék a nehéz tehervonatok felhúzását a meredek emelkedőkön, amelyek a brit vasúthálózat számos pontján előfordultak. A mozdonyok szolgálata során megbízhatóságukról és erejükről váltak ismertté. Azonban az idő előrehaladtával és a vasúti technológia fejlődésével a Banking Class mozdonyok szerepét fokozatosan átvették a modernebb, hatékonyabb típusok. A sorozatot végül az 1870-es években vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GWR Banking Class mozdonyok közül egyetlen darab sem maradt fenn eredeti formájában. Az ipari forradalom idején gyakori volt, hogy a mozdonyokat selejtezték vagy átalakították az új szükségleteknek megfelelően, ezért ma már nem található meg közülük egy sem múzeumban.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR Banking Class mozdonyok nemcsak technikai szempontból voltak jelentősek, hanem a vasúttörténelem részévé is váltak. Annak ellenére, hogy ma már nem létezik belőlük megőrzött példány, modellezők és vasúttörténeti rajongók körében ismertek és kedveltek. Számos modellező cég készített méretarányos másolatokat, amelyekkel a vasútbarátok megtapasztalhatják a 19. század vasúti hangulatát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora
Tengelyelrendezés 0-6-0
Gyártási év 1852
Példányszám 7

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_Banking_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google