Történeti háttér és gyártás
A GWR Thunderer gőzmozdony a Nagy Nyugati Vasút (Great Western Railway, GWR) számára készült 1838-ban. Ez a mozdony a korai vasútfejlesztések fontos példája, amikor is az ipari forradalom hajnalán megkezdődött a vasúti közlekedés dinamikus fejlődése. A Thunderer egyike volt azoknak a mozdonyoknak, amelyeket a GWR bízott meg, hogy a vasúthálózat bővítését és hatékonyságának növelését szolgálják. Ennek a kornak az egyik kiemelkedő mérnöke, Sir Daniel Gooch tervezte Patentee típusú mozdonynak. A gyártás a Robert Stephenson and Company műhelyében történt, ami Newcastle upon Tyne városában található.
Technikai jellemzők
A GWR Thunderer gőzmozdony egy korai gőzhajtású jármű, amelyet Patentee típusú mozdonyként kategorizálnak. Az ilyen típusú mozdonyokat általában 2-2-2 tengelyelrendezéssel szerelték fel, ami három tengelyt takar: az első és az utolsó egy-egy kormányzó tengely, míg a középső a hajtott tengely. A mozdony gőzzel működött, a kazánból származó gőz forgatta a dugattyúkat és ezzel a kereket. A GWR Thunderer teljesítménye a kor számaihoz mérten lenyűgöző volt, bár pontos sebességi adatok nem állnak rendelkezésre.
Szolgálati történelem
A GWR Thunderer az 1830-as évek végétől kezdve szolgálatban állt, jellemzően a Nagy Nyugati Vasút vonalain. Az ilyen típusú mozdonyok elsősorban személyszállításra voltak használva, és hozzájárultak a vasúti közlekedés gyors terjeszkedéséhez Nagy-Britanniában. Pontos adatok nem állnak rendelkezésre arról, hogy meddig voltak használatban, és a kivonásuk részletei sem ismertek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A rendelkezésre álló információk szerint nem maradt fenn eredeti példány a GWR Thunderer gőzmozdonyból. Ennek oka lehet az, hogy a kor mozdonyait gyakran átépítették, vagy újabb technológiákra cserélték, ahogyan a vasúti közlekedés fejlődött.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR Thunderer és társai a korai vasúti fejlesztések fontos részét képezték, hozzájárulva a vasúti közlekedés forradalmasításához. A 19. század eleji gőzmozdonyok iránti rajongók körében ezek a gépek nosztalgikus emlékeket ébresztenek. Bár konkrét kulturális hatásokról vagy filmekben, könyvekben való megjelenéséről nem áll rendelkezésre információ, az ilyen típusú mozdonyok inspirálták a vasútmodellező közösséget.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1800–1849 – Korai vasút |