Történeti háttér és gyártás
Az L&YR Class 28 egy brit gőzmozdony, amelyet a Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) részére terveztek és gyártottak. Az igény a kisebb tehervonatok hatékony mozgatására és a nagyobb mozdonyok kiegészítésére irányult. A Class 28-asok első példányai 1909-ben készültek el, majd 1912-ben folytatódott a gyártás. Az L&YR mozdonyai közismerten megbízhatóak és hatékonyak voltak, és a Class 28 is ezt a hagyományt folytatta. A mozdonyt a Horwich Works üzemében gyártották Angliában.
Technikai jellemzők
A Class 28 gőzmozdony egy 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy hat hajtott kereke van tengelyvezetés nélkül. A gőzös meghajtású, a kazánban termelt gőz hajtja a dugattyúkat, amelyek a kerekeket forgatják. A teljesítmény és a hatékonyság szempontjából jelentős előrelépést képviselt a korábbi modellekhez képest. Bár a maximális sebességre és hatótávolságra vonatkozó konkrét adatok nem állnak rendelkezésre, a Class 28 alapvetően a teherszállítás gyorsítására lett tervezve.
Szolgálati történelem
A Lancashire and Yorkshire Railway hálózatában számos vonalon használták a Class 28 mozdonyokat, főként tehervonatok vontatására. Élettartamuk alatt azonban átestek néhány átalakításon és modernizáción. A mozdonyokat a London, Midland and Scottish Railway (LMS) is használta, miután 1922-ben az L&YR a nagyobb társaság részévé vált. A szolgálatból való végleges kivonásukra az 1950-es években került sor.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs ismert megőrzött, működőképes példány a L&YR Class 28-ból. Bár egyes járművek részeit múzeumokban kiállították, teljesen működőképes mozdony nem maradt fönn. Az érdeklődés azonban továbbra is élénk a vasúttörténeti körökben.
Érdekességek és kulturális hatás
A L&YR Class 28 gőzmozdonyok nem annyira ismertek a nagyobb közönség számára, de a vasúti modellezők körében népszerűek. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos másolatokat. Bár a mozdony nem szerepelt jelentős filmekben vagy könyvekben, az ipari és közlekedési történészek gyakran említik a vasúti ipar fejlődésének egyik fontos lépéseként.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google