L&YR Class 30 (Hughes) gőzmozdony

Az L&YR Class 30 (Hughes) gőzmozdony a 20. század elején mutatkozott be, kiemelve a Lancashire és Yorkshire Vasút innovációs törekvéseit, miközben hatékonyabbá tette a teherszállítást.

Történeti háttér és gyártás

Az L&YR Class 30 (Hughes) gőzmozdonyt a Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) számára fejlesztették ki. Az igény az volt, hogy egy erőteljes és megbízható mozdonyt hozzanak létre, amely képes a nehéz teher- és személyvonatok továbbítására. Az L&YR egy brit vasúttársaság volt, amely különös figyelmet fordított a technológiai innovációra, és a Class 30 típus ennek szellemében készült. A mozdonyt az 1910-es évben kezdték gyártani, és az L&YR a fő megrendelője volt. A típus fejlesztésének vezető mérnöke George Hughes volt, akinek nevét a mozdony is viseli.

Technikai jellemzők

Az L&YR Class 30 gőzmozdony egy hagyományos gőzhajtású rendszert alkalmazott. A mozdony hajtására használt gőzmotor jelentős teljesítményt biztosított, amely a személy- és teherforgalom kielégítésére volt optimális. A mozdonynak egy 4-6-0 tengelyelrendezése volt, ami azt jelentette, hogy négy vezetőkerék és hat hajtókerék szolgált a mozdonynál. Ez a konfiguráció különösen hasznos volt a hosszú tehervonatok kezeléséhez. A mozdonynak nagy méretei voltak, ami robusztus kialakítást biztosított. Az utasok számára a Class 30 nem kínált férőhelyet, mivel kifejezetten vontatási feladatokra tervezték.

Szolgálati történelem

A Class 30 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyságban használták, az L&YR vonalain. Elsődleges feladatuk a teher- és személyszállító vonatok vontatása volt. A mozdonyok jól teljesítettek, és megbízhatóságuk miatt népszerűek voltak. A szolgálati időszakuk alatt a mozdonyokat nem jelentős mértékben modernizálták, de kisebb javításokat és karbantartási munkákat rendszeresen végeztek rajtuk. Az 1960-as években a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, helyüket modernebb, dízel- és elektromos hajtású járművek vették át. A kivonás legfőbb oka a technológiai váltás és az újabb mozdonytípusok elterjedése volt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy az L&YR Class 30 gőzmozdony bármelyik példánya fennmaradt volna. Nem találhatók meg múzeumokban, és nosztalgiavonatokban sem vesznek részt.

Érdekességek és kulturális hatás

Az L&YR Class 30 gőzmozdony nem vált különösebben híressé a szélesebb közönség körében, és nincsenek elterjedt becenevek, amelyekkel illetnék. A modellvasúti körökben sem vált kiemelten népszerűvé, így a mozdony nem jelenik meg gyakran modellvasúti gyártók kínálatában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/L&YR_Class_30_(Hughes))

Képek

Források: Wikipédia, Google