L&YR Class 8 gőzmozdony

A L&YR Class 8 gőzmozdony a 20. század elején az angol vasúthálózat gerincévé vált, kiemelkedve megbízhatóságával és teljesítményével a nehéz tehervonatok húzásában.

Történeti háttér és gyártás

A Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) Class 8 gőzmozdonyok a brit vasúttörténet egyik jelentős sorozatát alkotják. Ezeket a mozdonyokat George Hughes, az L&YR főmérnöke tervezte, és 1908-ban kezdték el gyártani a Crewe-i gyárban, amely akkoriban a London and North Western Railway tulajdonában volt. A mozdonyok kifejlesztése a vasúti szállítás növekvő igényei miatt történt, amely gyorsabb és erősebb mozdonyokat követelt meg. A Class 8 mozdonyokat főként teher- és személyvonatok vontatására tervezték. A teljes sorozatból 60 példány készült.

Technikai jellemzők

A L&YR Class 8 mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és jellemzően a 4-6-0 kerékelrendezés szerint épültek, ami optimális a nagy sebességű szállításra. Az ilyen típusú mozdonyok nagyobb teljesítményt biztosítottak, és hatékonyabb működést tettek lehetővé a hosszú távú utak során. Az általuk elérhető maximális sebesség körülbelül 70 km/h volt. A mozdonyok hossza hozzávetőlegesen 21 méter volt, ami lehetővé tette számukra a nagyobb teherbírást. A mozdonyok vázszerkezetét úgy alakították ki, hogy megfeleljenek a korabeli biztonsági előírásoknak, és hatékony fékrendszerrel rendelkeztek, amely biztosította a vonatok biztonságos megállítását.

Szolgálati történelem

A L&YR Class 8 mozdonyokat főként Angliában használták, ahol a Lancashire és Yorkshire Railway vonalain működtek. Az 1920-as évek elején, a vasúttársaságok államosítása során, a mozdonyokat integrálták a London, Midland and Scottish Railway (LMS) flottájába, ahol továbbra is aktívan szolgáltak. A mozdonyok szerepeltek mind személy, mind teher vonatok üzemeltetésében. Az 1960-as évekre a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok térnyerése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból, és végül selejtezték azokat.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Ebből a sorozatból nem maradt fenn megőrzött példány. A L&YR Class 8 mozdonyok közül egy sem került múzeumi megőrzésre, így a vasúttörténeti emlékek e szegmense sajnos nem élhető át ma fizikailag.

Érdekességek és kulturális hatás

A L&YR Class 8 mozdonyok egyik különlegessége, hogy a korabeli brit vasúti közlekedés egyik ikonjává váltak, bár nem készült róluk annyi modellvasút kópia, mint más, híresebb típusokról. Köznyelvi becenevük nem maradt fenn, de a vasútbarátok körében az L&YR mozdonyok mindig is tiszteletet parancsoló gépek voltak. A modellvasúti gyártók közül kevesen készítettek másolatokat e mozdonyok alapján, amit részben az magyaráz, hogy a sorozatot főként teherforgalomban használták.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1908
Példányszám 60
Kerékelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 70 km/h
Hossz 21 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/L&YR_Class_8

Képek

Források: Wikipédia, Google