Történeti háttér és gyártás
A Lancashire and Yorkshire Railway (L&YR) Class 8 gőzmozdonyok a brit vasúttörténet egyik jelentős sorozatát alkotják. Ezeket a mozdonyokat George Hughes, az L&YR főmérnöke tervezte, és 1908-ban kezdték el gyártani a Crewe-i gyárban, amely akkoriban a London and North Western Railway tulajdonában volt. A mozdonyok kifejlesztése a vasúti szállítás növekvő igényei miatt történt, amely gyorsabb és erősebb mozdonyokat követelt meg. A Class 8 mozdonyokat főként teher- és személyvonatok vontatására tervezték. A teljes sorozatból 60 példány készült.
Technikai jellemzők
A L&YR Class 8 mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és jellemzően a 4-6-0 kerékelrendezés szerint épültek, ami optimális a nagy sebességű szállításra. Az ilyen típusú mozdonyok nagyobb teljesítményt biztosítottak, és hatékonyabb működést tettek lehetővé a hosszú távú utak során. Az általuk elérhető maximális sebesség körülbelül 70 km/h volt. A mozdonyok hossza hozzávetőlegesen 21 méter volt, ami lehetővé tette számukra a nagyobb teherbírást. A mozdonyok vázszerkezetét úgy alakították ki, hogy megfeleljenek a korabeli biztonsági előírásoknak, és hatékony fékrendszerrel rendelkeztek, amely biztosította a vonatok biztonságos megállítását.
Szolgálati történelem
A L&YR Class 8 mozdonyokat főként Angliában használták, ahol a Lancashire és Yorkshire Railway vonalain működtek. Az 1920-as évek elején, a vasúttársaságok államosítása során, a mozdonyokat integrálták a London, Midland and Scottish Railway (LMS) flottájába, ahol továbbra is aktívan szolgáltak. A mozdonyok szerepeltek mind személy, mind teher vonatok üzemeltetésében. Az 1960-as évekre a technológiai fejlődés és a dízelmozdonyok térnyerése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból, és végül selejtezték azokat.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Ebből a sorozatból nem maradt fenn megőrzött példány. A L&YR Class 8 mozdonyok közül egy sem került múzeumi megőrzésre, így a vasúttörténeti emlékek e szegmense sajnos nem élhető át ma fizikailag.
Érdekességek és kulturális hatás
A L&YR Class 8 mozdonyok egyik különlegessége, hogy a korabeli brit vasúti közlekedés egyik ikonjává váltak, bár nem készült róluk annyi modellvasút kópia, mint más, híresebb típusokról. Köznyelvi becenevük nem maradt fenn, de a vasútbarátok körében az L&YR mozdonyok mindig is tiszteletet parancsoló gépek voltak. A modellvasúti gyártók közül kevesen készítettek másolatokat e mozdonyok alapján, amit részben az magyaráz, hogy a sorozatot főként teherforgalomban használták.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1908 |
Példányszám | 60 |
Kerékelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 70 km/h |
Hossz | 21 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/L&YR_Class_8
Képek
Források: Wikipédia, Google