Történeti háttér és gyártás
Az LB&SCR D1 osztályú gőzmozdonyokat a London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR) megbízásából gyártották az 1870-es évek közepén. A mozdonyok tervezése William Stroudley nevéhez fűződik, aki a vasúttársaság főmérnökeként dolgozott. A gyártás 1873-ban kezdődött, célja pedig az volt, hogy hatékonyabban tudják kiszolgálni a növekvő személyszállítási igényeket a régi, elavult mozdonyok leváltásával. Az összesen 125 darab D1 osztályú mozdonyt gyártottak, mind a Brighton műhelyekben.
Technikai jellemzők
Az LB&SCR D1 osztályú gőzmozdonyok kéthengeres, alacsony nyomású gőzgépekkel rendelkeztek, amelyeket széntüzelésű kazán táplált. A mozdonyok 0-4-2 tengelyelrendezésűek voltak, ami azt jelentette, hogy elöl két kötött és hátul az egyik forgóvázon két kisebb kerék kapott helyet. A maximális sebességük elérte a 96 km/h-t, ami az adott kor viszonylatában kiemelkedőnek számított. A gépek hossza körülbelül 9 méter volt, és jellemzően személyszállító vonatok vontatására használták őket.
Szolgálati történelem
Az LB&SCR D1 osztályú gőzmozdonyokat elsősorban Dél-Angliában, a London és Brighton közötti forgalomban használták. Az 1880-as évek végéig ezek a mozdonyok képezték a vasúttársaság személyszállító flottájának gerincét. Később, modernizációs program keretében néhányat átalakítottak vagy javítottak, de az 1910-es évek végére sok gépet már kivontak a forgalomból, ahogy újabb típusok vették át a helyüket. A maradék mozdonyokat az 1930-as évek elején selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az LB&SCR D1 osztályú gőzmozdonyokból egyetlen eredeti darab sem maradt meg a mai napig. A gépek selejtezését követően egyik példány sem került múzeumba, így a típust csak fényképek és egyéb archív dokumentumok alapján ismerhetjük meg.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az LB&SCR D1 osztályú gőzmozdonyok ma már nem léteznek, a modellvasút-rajongók körében népszerű téma maradt. Több modellgyártó is készített méretarányos másolatokat ezekből a mozdonyokból, mind a brit piacon, mind külföldön. Az „Terrier” becenevet ezek a mozdonyok azért kapták, mert kompakt méretük ellenére kivételes teljesítményre voltak képesek, ami a kis termetű, de bátor terrier kutyákra emlékeztette a korabeli vasutasokat.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Gyártási év | 1873 |
Maximális sebesség | 96 km/h |
Tengelyelrendezés | 0-4-2 |
Gyártott példányszám | 125 |
Hossz | 9 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LB&SCR_D1_class
Képek
Források: Wikipédia, Google