Történeti háttér és gyártás
Az LB&SCR E5 osztályú gőzmozdonyt a London, Brighton and South Coast Railway (LB&SCR) számára tervezték és gyártották. Az igény az elővárosi személyszállítás hatékonyabbá tételére irányult, amely az akkori időszak egyik fontos vasúti feladatának számított. Az E5 osztályt Robert Billinton tervezte, aki az LB&SCR vezető mérnöke volt. A mozdonyok 1902-ben készültek el, a Brighton Műhelyekben, ahol a gyártás zajlott.
A gyártás célja az volt, hogy egy erőteljes és megbízható gőzmozdonyt hozzanak létre, amely képes kezelni a megemelkedett forgalmat és a sűrű menetrendet. Összesen tíz darab E5 osztályú mozdony készült. Ezt a típust kifejezetten az LB&SCR számára fejlesztették ki, és ezen vasúttársaság flottájába tartozott.
Technikai jellemzők
Az E5 osztályú gőzmozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ahol a négy hajtott kerék és négy vezető kerék segítette a sima futást és a megfelelő sebesség elérését. A gőzmozdonyokat szénnel fűtötték, és a gőz erejét használták a hajtásra.
A mozdony teljesítménye elegendő volt ahhoz, hogy a viszonylag rövid távolságú elővárosi vonalakon is megfelelő sebességet tartson, amely az akkori technológiához mérten versenyképes szolgáltatást biztosított. Az E5 osztály különféle fékrendszerekkel és biztonsági berendezésekkel volt felszerelve, amelyek a biztonságos üzemeltetést segítették elő.
Szolgálati történelem
Az LB&SCR E5 osztályú mozdonyokat főként az elővárosi vonalakon használták Dél-Angliában. Az üzemeltetés során az E5-ök megbízhatóan működtek, bár a technológiai fejlődés hamar elavulttá tette őket. A mozdonyokat az 1920-as évek végén kezdték kivonni a szolgálatból, mivel a dízel és elektromos meghajtású vonatok egyre inkább átvették a szerepüket.
A mozdonyok közül több is átalakításra került a szolgálati idejük során, hogy megfeleljenek a megváltozott igényeknek. Az ilyen típusú mozdonyok gyakran részesültek modernizációban, hogy gazdaságosabb és környezetbarátabb üzemeltetést biztosítsanak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos egyetlen E5 osztályú mozdony sem maradt fenn teljes egészében, és így nem találhatók meg múzeumokban vagy nosztalgiavonatokban. Így ezen a területen nem tudunk példát felhozni az utókor számára történő megőrzésről.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LB&SCR E5 osztály nem vált híressé a szélesebb közönség számára, ám a vasúttörténészek körében jelentősége ismert. Modellvasút-gyártók ritkán készítettek másolatokat erről a mozdonyról, így a vasútmodellezés világában nem kapott különös figyelmet. Ennek ellenére a vasúttörténet iránt érdeklődők számára az E5 osztály az egyik érdekes fejezetet jelenti Anglia vasúti fejlődésében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1902 |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Példányszám | 10 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google