LB&SCR H2 class gőzmozdony

Az 1900-as évek elején az LB&SCR H2 class gőzmozdony meghatározó szerepet játszott a brit vasút történetében, emellett híres volt hatékonyságáról és megbízhatóságáról.

Történeti háttér és gyártás

Az LB&SCR H2 class gőzmozdonyokat a Southern Railway számára fejlesztették ki az Egyesült Királyságban. Az 1911-ben gyártott mozdonyokat a Brighton műhelyeiben készítették el, a cél pedig a vonal gyorsvonati kapacitásának bővítése volt. A tervező az ismert mérnök, D. E. Marsh volt, aki az elődnek számító H1 osztályon alapuló továbbfejlesztett modellt alkotta meg. Az LB&SCR, vagyis a London, Brighton and South Coast Railway rendelte meg az új gépeket, hogy hatékonyabban tudják szállítani az utasokat a nagy távolságokra.

  • Gyártási év: 1911
  • Gyártó: Brighton Works
  • Példányszám: 6 darab

Technikai jellemzők

Az LB&SCR H2 class gőzmozdonyok gőzhajtással működtek, amely a kor egyik legújabb technológiájának számított. A mozdonyok 4-4-2 „Atlantic” tengelyelrendezéssel készültek, amely nagyobb sebességet és stabilitást biztosított a gyorsvonatok számára. A 21.000 kg vontatási erőt biztosító gépek maximális sebessége körülbelül 110 km/h volt, ami akkoriban kiemelkedő teljesítménynek számított.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 4-4-2 „Atlantic”
  • Maximális sebesség: 110 km/h

Szolgálati történelem

Az LB&SCR H2 class mozdonyokat elsősorban a London és Brighton közötti gyorsvonati szolgálatban használták. Kiváló teljesítményüknek köszönhetően gyorsan váltak a vasúti hálózat nélkülözhetetlen tagjaivá. Bár csak néhány darab készült belőlük, ezek a mozdonyok hosszú ideig szolgálták a vasúttársaságot, egészen a gőzmozdonyok korszakának végéig. Az utolsó H2-es mozdonyokat a második világháború után, a dízel kor beköszöntével selejtezték le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, az LB&SCR H2 class gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn a mai napig. A selejtezés és a technológiai fejlődés miatt egyikük sem került múzeumokba vagy nosztalgiavonatokba.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LB&SCR H2 class mozdonyok a vasútrajongók körében népszerűek, különösen a modellvasút-gyűjtők között. Több modellgyártó is készített méretarányos verziókat, amelyek a gyűjtők és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében nagy népszerűségnek örvendenek. Említésre méltó, hogy az H2 class mozdonyokat néha „Brighton Atlantics” néven is említik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LB&SCR_H2_class

Képek

Források: Wikipédia, Google