Történeti háttér és gyártás
Az LMS 6399 Fury egy kísérleti gőzmozdony volt, amelyet az angol London, Midland and Scottish Railway (LMS) számára fejlesztettek ki. Az 1929-ben gyártott mozdonyt a Crewe Works készítette el, hogy innovatív megoldásokkal növelje a gőzmozdonyok teljesítményét és hatékonyságát. A mozdony a gőzturbinás meghajtás alkalmazásával próbálkozott, amit korábban még nem kíséreltek meg széles körben a vasútvonalakon.
A Fury létrehozásában az LMS célja volt, hogy egy versenyképes és technológiailag fejlett megoldást találjon a korszak növekvő vasúti igényeinek kielégítésére. A projektet Sir William Stanier, az LMS vezető tervezőmérnöke vezette.
Technikai jellemzők
Az LMS 6399 Fury különlegessége a gőzturbinás meghajtás volt, amely eltért a hagyományos gőzmozdonyoktól. A mozdony három forgó tengelyen alapuló elrendezéssel készült, amely lehetőséget adott a maximális teljesítmény kihasználására. Bár a pontos teljesítményadatok nem mindig dokumentáltak, a cél az volt, hogy nagy sebességű és hosszabb távú utazásokra is alkalmas legyen.
A mozdony teljes hossza körülbelül 21 méter, és a maximális sebessége elméletileg 145 km/h körül lehetett, bár a kísérletek során ezt nem mindig sikerült elérni. Az LMS 6399 Fury különleges fékrendszerrel és vezérléssel is rendelkezett, hogy kezelje a gőzturbina által okozott technikai kihívásokat.
Szolgálati történelem
A gőzturbinás LMS 6399 Fury használata során számos technikai nehézséggel találkozott. A bevezetését követő tesztek során gyakran műszaki problémák merültek fel, amelyek megnehezítették az üzemeltetést. A mozdony nem váltotta be teljesen a hozzá fűzött reményeket, és végül 1935-ben kivonták a forgalomból.
Bár a Fury soha nem teljesítette a tervezett célokat, fontos mérföldkő volt a vasúti technológia fejlődésében, és hozzájárult a későbbi, sikeresebb gőzturbinás mozdonyok fejlesztéséhez.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az LMS 6399 Fury nem maradt fenn eredeti formájában. A mozdonyt a kísérleti program lezárását követően szétszerelték, és alkatrészeit más projektekhez használták fel. Ennek következtében ma már nem tekinthető meg múzeumokban vagy nosztalgiavonatok részeként.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LMS 6399 Fury a vasúti technológia történetének érdekes kísérlete maradt. Bár a gőzturbinás megoldás nem bizonyult sikeresnek, a mozdony hozzájárult a technikai fejlődéshez és inspirációt adott a jövőbeli fejlesztésekhez. Modellvasúti körökben kevéssé ismert, de a vasútrajongók számára mindig is érdekes marad, mint a technológiai innováció egyik példája.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_6399_Fury
Képek
Források: Wikipédia, Google