LMS/BR Class 4 2-6-4T gőzmozdony

Az LMS/BR Class 4 2-6-4T gőzmozdony az 1940-es évek brit vasúti innovációinak kiemelkedő példája, melyet kiemelkedő teljesítmény és sokoldalúság jellemzett a közepes személyszállító vonatok kiszolgálásában.

Történeti háttér és gyártás

Az LMS/BR Class 4 2-6-4T egy brit gőzmozdony, amelyet a London, Midland and Scottish Railway (LMS) és később a British Railways (BR) használt. A mozdonyok 1927-ben kezdődtek, a fejlesztés szükségességét az elővárosi és közepesen hosszú távolságú személyszállítási igények növekedése indokolta. Az LMS volt az elsődleges megrendelő, és a mozdonyokat több helyszínen gyártották, beleértve a Derby, a Crewe és a Horwich üzemeket. A típusból több mint 200 darabot építettek.

Technikai jellemzők

Az LMS/BR Class 4 2-6-4T mozdonyokat gőzhajtású rendszerekkel látták el, jellemző tengelyelrendezésük a 2-6-4T volt. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 110 km/h lehetett. A standard méretek meghaladták a 13 métert hosszban, míg a magasságuk általában 4 méter körül mozgott. Az utasok számára nem volt külön férőhely, mivel a mozdonyokat főként teherszállításra és elővárosi vonatokhoz használták. A mozdonyok robusztus futóművel és hatékony fékrendszerrel rendelkeztek.

Szolgálati történelem

A Class 4 2-6-4T mozdonyok az Egyesült Királyság számos területén szolgáltak. Jelentős szerepet játszottak az LMS és később a BR vonalain, különösen az elővárosi közlekedésben. Az idő előrehaladtával, a dízelmozdonyok elterjedésével a gőzüzemű mozdonyok fokozatosan kivonásra kerültek az aktív szolgálatból, és az 1960-as évek végére nagyrészt selejtezték őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A Class 4 2-6-4T mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került. Ezeket különböző brit vasúti múzeumokban lehet megtekinteni, ahol gyakran nosztalgiavonatokon is részt vesznek. Az egyik legismertebb helyszín a National Railway Museum, ahol rendszeresen kiállítják az egyik ilyen megőrzött mozdonyt.

Érdekességek és kulturális hatás

A LMS/BR Class 4 2-6-4T mozdonyok köznyelvben gyakran a „Stanier tank” néven ismertek, William Stanier főmérnökre utalva, aki az LMS időszakában dolgozott. Ezek a mozdonyok népszerűek a modellvasút rajongói körében is, különböző modellező cégek gyártják őket. Társadalmi és kulturális hatásuk fontos részévé vált a brit vasúti örökségnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Egyéb
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LMS/BR_Class_4_2-6-4T_locomotives