LMS Fairburn 2-6-4T gőzmozdony

Az LMS Fairburn 2-6-4T gőzmozdony a brit vasúttörténelem egyik meghatározó darabjaként vált ismertté, híresen megbízható teljesítményével és sokoldalúságával, amely a forgalmas vonalak igényeit is kielégítette.

Történeti háttér és gyártás

A LMS Fairburn 2-6-4T gőzmozdony a brit vasúti technológia egyik jellegzetes képviselője. Az 1945-ben gyártott mozdonyt Charles E. Fairburn tervezte, aki a London, Midland and Scottish Railway (LMS) főgépésze volt. A mozdonyt azért fejlesztették ki, hogy javítsák az előző 2-6-4T típusok teljesítményét és hatékonyságát, különösen az elővárosi és rövidebb regionális járatok terén. Összesen 277 darabot gyártottak ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A LMS Fairburn 2-6-4T teljesen gőzüzemű hajtással rendelkezik. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-4, ami azt jelenti, hogy két vezetőtengely, hat hajtótengely és négy futótengely található rajta. Ez az elrendezés stabil működést és jó tapadást biztosít. A maximális sebessége körülbelül 90 km/h volt, ami elegendő volt a korabeli elővárosi forgalomhoz. A mozdony hossza körülbelül 13,4 méter, magassága pedig 3,96 méter. A Fairburn 2-6-4T egyszerű és hatékony fékrendszerrel volt felszerelve, amely a légköri fékekre támaszkodott.

Szolgálati történelem

Ezeket a mozdonyokat főként az Egyesült Királyság területén használták, különösen az LMS vasúthálózatán belül. Kiváló teljesítményt nyújtottak az elővárosi és regionális vonalakon, gyors és hatékony utasszállítást biztosítva. A mozdonyokat az 1960-as években kezdték kivonni a forgalomból a dízel- és elektromos mozdonyok térhódításának köszönhetően.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg két ismert megőrzött példánya létezik ennek a mozdonytípusnak. Az egyik a Severn Valley Railway múzeumban található, a másik pedig a Keighley & Worth Valley Railway vonalán működik nosztalgiavonatként, ahol a közönség számára is elérhető.

Érdekességek és kulturális hatás

A LMS Fairburn 2-6-4T mozdonyok egyes modellvasúti gyártók körében is népszerűek lettek. Többek között a Hornby és a Bachmann is gyártotta ennek a típusnak a méretarányos modelljeit, hozzájárulva a mozdony rajongói kultúrájának kialakulásához.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Tengelyelrendezés 2-6-4
Maximális sebesség 90 km/h
Hossz 13,4 m
Magasság 3,96 m

Hivatkozások

LMS Fairburn 2-6-4T gőzmozdony (Wikipedia)

Képek

Források: Wikipédia, Google