Történeti háttér és gyártás
Az LMS Jubilee Class gőzmozdony a London, Midland and Scottish Railway (LMS) számára készült, hogy kielégítse a gyors személyszállítási igényeket a távolsági vonalakon. A mozdonyt William Stanier tervezte, és a Crewe gyárban gyártották. A sorozat 1934-ben jelent meg, és összességében 191 példány készült belőle. Az LMS Jubilee Class angol nevét a Post Office Jubilee-ról kapta, mely az 1935-ös királyi jubileumi évre utalt.
Technikai jellemzők
A Jubilee Class gőzmozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtott és null vezetett tengellyel rendelkeztek. A gőzmozdonyokat egy szuperfűtős Lancashire-kazán hajtotta, és képesek voltak akár 2250 lóerős teljesítményre is. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 145 km/h-t. A mozdonyok hossza körülbelül 19,8 méter volt, és jelentős erőt biztosítottak a nehéz utasszerelvények vontatásához.
Szolgálati történelem
Az LMS Jubilee Class mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Királyságban, különösen az LMS vonalain. A mozdonyok főként személyszállító vonatokat húztak, és sokáig a brit vasúthálózat gerincét képezték. Szolgálatukat a második világháború idején is folytatták, és az 1960-as évekig használatban maradtak, amikor is a gőzvontatás fokozatosan visszaszorult a dízel- és villamos mozdonyok javára.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Öt LMS Jubilee Class mozdony maradt fenn a mai napig, és számos múzeumban vagy turisztikai vasúton megtekinthetők Angliában. Az egyik legismertebb közülük a „Leander” nevet viselő mozdony, amely ma is működőképes és népszerű látványosság a nosztalgiavonatok körében.
Érdekességek és kulturális hatás
A Jubilee Class mozdonyok a brit vasúti történelem ikonikus részévé váltak. Népszerűségük sok vasútmodell-készítő figyelmét felkeltette, és számos makettet gyártottak ezekről a járművekről. Az filmekben és televíziós műsorokban is gyakran feltűntek. A mozdonyok egyszerre voltak a technológiai újítás és a klasszikus brit vasúti elegancia szimbólumai.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 145 km/h |
Teljesítmény | 2250 lóerő |
Gyártási év | 1934 |
Példányszám | 191 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LMS_Jubilee_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google