Történeti háttér és gyártás
A London, Midland and Scottish Railway (LMS) Royal Scot Class egy híres brit gőzmozdony-típus, amelyet az LMS gyártott 1927-ben. A Royal Scot Class mozdonyokat a nagy sebességű expressz vonatok igényeire fejlesztették ki, különösen az LMS London és Skócia közötti útvonalai számára.
A mozdonyok gyártásáért a North British Locomotive Company volt felelős, amely Glasgowban működött. Az első sorozat mindössze néhány hónap alatt készült el 1927-ben, és az LMS 70 darabot rendelt belőlük.
Technikai jellemzők
A Royal Scot Class gőzmozdonyok a 4-6-0 tengelyelrendezéssel épültek, ami azt jelenti, hogy négy első futótengellyel, hat hajtótengellyel rendelkeztek, és nem volt utótengelyük. Ez az elrendezés ideális volt a nagy sebességű és hosszú távú expressz szolgáltatásokhoz.
- A gép hajtásrendszere gőz alapján működött, maximális teljesítményük körülbelül 2500 lóerő volt.
- A maximális sebességük elérte a 130 km/h-t, ami a kor expressz vonataihoz képest lenyűgöző volt.
- A mozdonyok hosszúsága körülbelül 19,8 méter, magasságuk pedig 4 méter volt.
- A Royal Scot mozdonyok széles körben elismerték kiváló teljesítményüket és megbízhatóságukat.
Szolgálati történelem
A Royal Scot Class mozdonyokat az LMS kiterjedt útvonalhálózatán alkalmazták, főként az Anglia és Skócia közötti expressz járatokon. Pályafutásuk során számos átalakításon és modernizáláson estek át, hogy megfeleljenek a változó igényeknek és a technológiai fejlődéseknek.
A mozdonyok a II. világháború alatt is fontos szerepet játszottak, segítve a hadianyagok és a személyszállítást egyaránt. A Royal Scot Class gőzmozdonyokat végül az 1960-as évek közepén vonták ki a forgalomból, amikor a dízelmozdonyok elkezdtek tért hódítani a brit vasutakon.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több Royal Scot Class mozdony is fennmaradt, amelyeket ma múzeumokban és nosztalgiavonatokban használnak. Ezek közül az egyik legismertebb a „Royal Scot” nevű mozdony, amelyet a British Railways a renoválás során újította fel, és ma is közönséget vonz az Egyesült Királyság különböző helyszínein.
Érdekességek és kulturális hatás
A Royal Scot Class nemcsak technikai szempontból volt jelentős, hanem kultúrában is mély nyomot hagyott. Története során számos modell készült róla, amelyek népszerűek a vasútmodellezők körében. A mozdonyok említése gyakran feltűnik brit irodalmi művekben és filmekben is, ahogy emlékeztetve a gőzmozdonyok aranykorára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Teljesítmény | 2500 lóerő |
Maximális sebesség | 130 km/h |
Hivatkozások
LMS Royal Scot Class – Wikipédia
Képek
Források: Wikipédia, Google