Történeti háttér és gyártás
Az LMS Stanier 2-6-2T gőzmozdonyt a London, Midland and Scottish Railway (LMS) számára fejlesztették ki. A mozdony megalkotása 1935-ben történt, célja pedig az volt, hogy hatékonyabbá tegye a szolgáltatásokat az elővárosi vasútvonalakon. A mozdonyt Sir William Stanier tervezte, aki jelentős hatást gyakorolt az LMS mozdonyainak fejlesztésére. Az LMS megrendelésére készült, és a Derby Works-ben gyártották az 1930-as évek közepén.
Technikai jellemzők
Az LMS Stanier 2-6-2T gőzmozdony gőzmeghajtású volt, és jellegzetes 2-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkezett. Ez azt jelenti, hogy elöl két, hátul pedig szintén két futókerekű párral rendelkezett, középen pedig hat hajtókerékkel. Az ilyen elrendezés rugalmas és stabil teljesítményt biztosított, különösen az elővárosi vonalakon. Maximális sebessége körülbelül 60 mérföld per óra (97 km/h) volt. A mozdony viszonylag kompakt méretekkel bírt, így jól alkalmazkodott a városi környezetekhez. Az utasok kényelme érdekében tágas fülkével rendelkezett, bár pontos utasszámok nem állnak rendelkezésre.
Szolgálati történelem
Az LMS Stanier 2-6-2T mozdonyokat főként az Egyesült Királyságban használták, és kiváltképp az elővárosi szolgáltatásokban játszottak fontos szerepet. Hatékonyságuk és megbízhatóságuk miatt nagy népszerűségnek örvendtek a vasúttársaság körében. A mozdonyokat az 1940-es és 1950-es évek során fokozatosan váltották fel új, modernebb típusokkal, míg végül kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a történelmi példányok közül egyet sem őriztek meg teljes egészében, így napjainkban nem található meg működőképes vagy kiállított változat múzeumokban. Ennek ellenére a modellvasút-rajongók körében népszerűek, és gyakran megjelennek különböző méretarányos modellként.
Érdekességek és kulturális hatás
- A Stanier 2-6-2T mozdonyra gyakran utalnak a vasúti modellezők körében, és több modellgyártó is készített róla méretarányos változatokat.
- A mozdony szerepelt különböző vasúti könyvekben és dokumentumfilmekben, amelyek a brit vasúti történelem fontos részének tekintik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Egyéb |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Hivatkozások
További információ az LMS Stanier 2-6-2T mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google