LMS Stanier Class 5 4-6-0 4871 gőzmozdony

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 4871 gőzmozdony a brit vasút történetének ikonikus szereplője, amely megbízhatóságával és hatékonyságával hozzájárult a közlekedés fejlődéséhez a 20. században.

Történeti háttér és gyártás

A LMS Stanier Class 5 4-6-0 4871 gőzmozdony része volt az LMS Stanier Class 5 sorozatnak, amelyet gyakran „Black Five” néven is emlegetnek. A sorozatot Sir William Stanier, a London, Midland and Scottish Railway (LMS) főmérnöke tervezte. Az LMS Stanier Class 5 mozdonyokat 1934-től 1951-ig gyártották, és összesen 842 darabot készítettek belőlük. A Black Five mozdonyokat az Egyesült Királyságban a középtávú utas- és teherforgalom igényeinek kielégítésére használták.

A 4871 számú mozdony 1945-ben készült el, és az LMS gyártósoráról gördült le. Ezek a mozdonyok a második világháború után kulcsszerepet játszottak a brit vasúti közlekedés újjáépítésében. Az LMS céltudatosan fejlesztette ezt a típust, hogy megbízható és sokoldalú mozdonyokat biztosítson a különféle vonatokhoz.

Technikai jellemzők

Az LMS Stanier Class 5 4-6-0 4871 egy gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet 4-6-0 tengelyelrendezéssel terveztek. Ez azt jelenti, hogy az első, nem hajtott futómű két kereket tartalmazott, míg a hajtott tengelyeken hat kerék helyezkedett el.

  • Teljesítmény: A mozdonyok átlagos teljesítménye 1,250 lóerő volt.
  • Maximális sebesség: A Black Five mozdonyok általában 90 km/h sebességre voltak képesek.
  • Méretek: A mozdony összhossza körülbelül 19,35 méter volt.
  • Fűtőrendszer: Szén tüzeléssel működtek, klasszikus gőzkazánnal felszerelve.

Szolgálati történelem

A LMS Stanier Class 5 4-6-0 sorozat, köztük a 4871-es mozdony, az Egyesült Királyság vasúthálózatának kulcsfontosságú részévé vált. Az LMS, majd később a British Railways alatt is szolgáltak. Mindent elvégeztek, a személyszállító vonatoktól kezdve a teherszállításon át a postavonatokig. A mozdonyok megbízhatóak és erősek voltak, ami lehetővé tette széles körű alkalmazásukat.

A szolgálati éveik alatt számos változtatást és fejlesztést végeztek rajtuk, hogy megfeleljenek a változó igényeknek. A szolgálatból való kivonásuk a dízel- és elektromos mozdonyok térnyerésével kezdődött az 1960-as években.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több LMS Stanier Class 5 mozdonyt is megőriztek az utókor számára. Számos példányt múzeumokban és vasúti örökségek helyszínein állítottak ki, ahol nosztalgiavonatokban is részt vesznek. A megőrzött példányok közül néhányat üzemképes állapotban tartanak karban, így a mai napig lehetőség van ezekkel a klasszikus mozdonyokkal utazni, vagy megtekinteni őket különböző rendezvényeken.

Érdekességek és kulturális hatás

A „Black Five” becenevű mozdonyok kedveltek voltak a vasútrajongók körében sokoldalúságuk és megbízhatóságuk miatt. Az LMS Stanier Class 5 számos modellvasút-gyártó által készített méretarányos modell formájában is elterjedt, így a rajongók a saját otthonaikban is élvezhetik ezeknek a legendás mozdonyoknak a látványát.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1945

Hivatkozások

LMS Stanier Class 5 4-6-0 4871 Wikipedia oldala

Képek

Források: Wikipédia, Google